Bol to škandál, ktorý otriasol celým automobilovým odvetví a pobúril verejnosť. Koncom roku 2015 výrobca automobilov Volkswagen pripustil, že milióny naftových vozidiel sú vybavené softvérom, ktorý ukazuje skreslené výsledky pri emisných testoch. Odvtedy sa kontroly zamerali aj na ďalšie značky.
Mnohí si kládli otázku: ako si to mohli v EÚ nevšimnúť? V dôsledku toho sa ozvali hlasy volajúce po prepracovaní režimu „typového schvaľovania“, ktorý je v tejto chvíli súčasný systém testovania a overovania súladu vozidiel so zákonnými požiadavkami.
Výroba áut je dôležitým odvetvím vo viacerých členských štátoch, preto dosiahnutie dohody o tom, ako presne uskutočniť zmeny v priemysle, nebolo jednoduché.
Podľa súčasných pravidiel môže výrobca nechať schváliť typ vozidla v jednej krajine EÚ a predávať ho na celom jej území bez ďalších testov. Hovorí sa, že výrobcovia si môžu „kúpiť“ a vybrať krajinu, kde ľahko dostanú schválenie. Europoslanci chcú tieto praktiky pozastaviť, preto v súčasnosti debatujú o návrhu zákona.
V snahe zabrániť podvodom požadujú silné a jasné povinnosti pre krajiny v oblasti kontroly procesu typového schvaľovania. Zároveň chcú, aby nezávislí audítori EÚ overovali, či členské štáty dbajú na dôslednú kontrolu.