Ubehol len rok a sídlo ECB sa predražilo, tento krát o 150 miliónov EUR

ecb
PHOTO: Flickr.

Ešte pred rokom Európsku centrálnu banku prekvapila inflácia na stavebnom trhu, ktorá predražila projekt nového sídla ECB o 25% z 800 miliónov na miliardu eur. Prvý odhad pritom bol 500 miliónov. Plánovači, ktorí kormidlujú monetárnu politiku celej eurozóny, však majú s plánovaním vážne problémy. Ubehol len rok a tento sklenený zámok sa opäť predražil, tento krát o 150 miliónov eur.

Nevedomostí je v Európe veľa. V Británii sa chystá referendum o zotrvaní v EÚ. No nastal tu menší problém. Časť Britov totiž nevie, že vôbec v nejakej EÚ sú. Preto sa pôvodne plánovaná otázka „Ste za členstvo Británie v EÚ?“ zmení na „Ste za zotrvanie Británie v EÚ?“.

Francúzi zase nevedia, či daň z finančných transakcií áno, alebo nie. V krajine jej najväčšieho zástancu silnejú hlasy proti. Postavil sa proti nej aj guvernér francúzskej centrálnej banky. Podľa neho predstavuje enormné riziko pre dotknuté krajiny.

Ako sa blíži záver roka, začína byť úplne zjavné, že veľa krajín zase raz nesplní dohodnuté fiškálne limity. Európa premýšľa, čo s tým, a dostala geniálny nápad. Umožní porušiť sľub a predĺžiť termínytým krajinám, ktoré sľúbia, že uskutočnia reformy. Zatiaľ je to vo fáze diskusie, no niektorí neprajníci tvrdia, že to veľký zmysel nedáva.

Taliani majú po Japoncoch a Monačanoch tretí najvyšší vekový medián na svete a na dôchodky dávajú 14% HDP

Medzi porušiteľov bude skoro určite patriť aj Španielsko. Tam mali dôvod na menšiu oslavu. Po dvoch rokoch už zase raz skončila v krajine recesia kvartálnym rastom 0,1% HDP. Naopak v Taliansku dosiahla nezamestnanosť negatívny rekord 12,5%. Na krajinu dolieha demografická kríza najviac v Európe. Taliani majú po Japoncoch a Monačanoch tretí najvyšší vekový medián na svete a na dôchodky dávajú 14 % HDP. V Grécku zase poistenci najväčšej štátnej poisťovne prišli o možnosť ošetrenia v súkromných klinikách. Tým poisťovňa dlží už 800 miliónov eur, pričom niektoré výkony sú nezaplatené už od roku 2007. Nielen štátny dlh, ale aj dlhy štátnych a pološtátnych firiem sú v krajinách PIIGS veľkým problémom. My takéto problémy poznáme vďaka štátnej pošte či Cargu a vďaka superdividendám ich možno čoskoro spoznáme ešte lepšie.

Viac..  Katarína Roth Neveďalová: Nepodporila som návrh na zníženie priemyselných emisií, aj kvôli hovädziemu dobytku

No ak vyhlásime hlasovanie o najproblematickejší sektor Európy, nevyhrajú železnice ani zdravotníctvo, ale banky. Podľa správy PWC dosiahli delikventné pohľadávky v roku 2012 v Európe1,2 bilióna eur, dvojnásobok oproti roku 2008.

EÚ rieši aj romantickejšie problémy ako monetárnu politiku, či fiškálne pravidlá. Napríklad mafiu. Pri Európskom parlamente pôsobí aj špeciálny výbor pre organizovaný zločin. Jeho práca málokedy zaujme médiá, no vyjadrenia jeho členov sú niekedy vcelku ostré. Jeho predsedníčka Sonia Alfano tvrdí, že „mafia je už dávno vo veliacej miestnosti, ak sa bavíme o Európe. Má vzťahy s ľuďmi vo všetkých inštitúciách EÚ, v Komisii, v Parlamente, v Rade.“

Hoci už boli investované milióny eur do brán, ktoré majú na cestách monitorovať nákladné autá, Hollande začal váhať.

Vyššie sme spomínali, že Francúzi začali váhať pri dani z finančných transakcií. Váhajú aj pri takzvanej ekodani na veľké vozidlá. Tá je kľúčovým návrhom maličkého spojenca Hollandeho socialistov, Strany zelených. Do večne hladného rozpočtu má priniesť asi miliardu eur ročne. Hoci už boli investované milióny eur do brán, ktoré majú na cestách monitorovať nákladné autá, Hollande začal váhať. Narazil totiž na tvrdý odpor poľnohospodárov, najmä zo oblasti Bretónska. Tí majú v zabrzdenej francúzskej ekonomike už tak čo robiť, aby prežili. Takéto nápady nemá len Francúzsko. Napríklad v USA sa objavil návrh monitorovať pohyb všetkých motorových vozidiel a platenia dane za odjazdený kilometer.

Otázka súkromia ľudí moc netrápi (kto si všimol správu, že NSA odpočúvala nielen kancelárku Merkelovú, ale aj ďalšieho „teroristu“- pápeža?). No prečo nepoužiť tú zelenú daň, ktorú motoristi platia vo väčšine vyspelých štátov za odjazdený kilometer? Volá sa spotrebná daň z palív.

Komentár pripravil Martin Vlachynský, INESS.

O red

Odporúčame pozrieť

Michal Wiezik o nezateplených budovách: Dalo by sa povedať, že zohrievame vesmír

Na bezplatný odber spravodajstva z EÚ do vášho emailu sa môžete prihlásiť tu: PRIHLÁSENIE. Energetická …

Consent choices