Žiaci 11 stredných škôl mali možnosť v priebehu tohto týždňa a navštíviť vybrané vysoké školy, aby si tak na vlastnej koži mohli vyskúšať život vysokoškolského študenta a videli čo to obnáša.
„Do projektu sa zapojilo vyše 100 žiakov stredných škôl, čo vnímame ako skvelý štart a príjemne sme týmto číslom potešení,“ načrtol autor projektu Matúš Jarolín. „Koncept je úplne nový a mnoho prvkov sme museli meniť tak povediac priamo počas realizácie. Aj z tohto dôvodu sme neskutočne potešení výsledkom, pretože v pôvodnom koncepte sme brali túto edíciu ako test pred budúcou realizáciou,“ dodáva.
Žiaci mali možnosť zúčastniť sa skutočných prednášok a seminárov na vybraných školách, a to v rôznych humanitárnych, či technických odboroch. Cieľom tak bola po prvý krát nie len prezentácia jednotlivých inštitúcií, ale aj ukážka reality vysokoškolského štúdia. „Lepšie raz vidieť, ako sto krát počuť. Našim zámerom bolo zreálniť predstavy budúcich uchádzačov o vysoké školy a priblížiť im realitu. V dnešnej dobe je veľmi málo možností ako sa stredoškolák môže dostať k objektívnym informáciám o svojej budúcnosti. My sme dali účastníkom možnosť vidieť tento svet vlastnými očami, dali sme im väčšiu šancu rozhodnúť sa správnejšie,“ vysvetľuje spoluautor projektu Tomáš Hajdušek.
„Bol to úžasný zážitok, počas ktorého som spoznala skvelých ľudí, mnohé možnosti napríklad aj o možnostiach štúdia v zahraničí cez stáže ERASMUS+ a celkovo som si v hlave lepšie utvrdila, kam by mali moje kroky smerovať, som nadšená. Splnilo to moje očakávania, všetkým také niečo odporúčam,“ podelila sa so svojimi dojmami jedna z účastníčok projektu z Obchodnej akadémie v Košiciach.
Autori projektu hovoria, že nebude zvýhodňovať žiadnu zo zúčastnených vysokých škôl. „V tomto ohľade zastávame prístup fair-play. Samozrejme zúčastnené vysoké školy chcú čo najviac ukázať, že sa u nich oplatí študovať. O tom svedčil aj veľmi aktívny prístup univerzít v projekte. I keď našim cieľom je primárne ukázať reálnosť, nebránime sa tomu, aby vysoké školy v projekte zapojené ukázali svoju kvalitu, keď ju naozaj majú. Predsa len, projekt sa odohrával v reálnom prostredí na reálnych vysokých školách. To, či tieto školy vedia zaujať, je vyslovene na vnímaní žiakov. Vidíme v tom spravodlivý prístup. V konečnom dôsledku projekt môže byť užitočný pre všetky zúčastnené strany a ďakujeme zúčastneným univerzitám za možnosť realizácie,“ vysvetľuje Matúš Jarolín.
Okrem programu na prednáškach organizátori pripravili aj popoludňajší a večerný program. Ten bol rôzny v Banskej Bystrici aj v Bratislave a okrem spájania študentov bol zameraný na prezentáciu rôznych možností, ktoré žiaci budú mať v budúcnosti. „Našim cieľom nebolo len ukázať vysoké školy. Možnosti, ktoré dnešní študenti majú sú obrovské. Preto sme do projektu zaradili rôzne workshopy, či prezentácie o výmennom programe EÚ ERASMUS+. V Bratislave ani v Banskej Bystrici nechýbal ani sociálny program, alebo napríklad prehliadka mesta.“ Dodáva Jarolín. „Ako bolo povedané, veľa veci sme v koncepte testovali. I my ako organizátori sme sa veľa projektom naučili. Videli sme, čo funguje a čo nie. Na základe toho môžeme objektívne zhodnotiť akým smerom sa do budúcnosti pohneme,“ upresňuje Hajdušek.
Tvorcovia projektu naznačili, že by ho chceli organizovať na regulárnej báze dva krát za rok s cieľom rozšíriť množstvo stredných, či zúčastnených vysokých škôl. Hlavným cieľom bude, aby čo najviac žiakov malo možnosť vopred vidieť ako bude vyzerať ich budúcnosť.
Projekt vznikol pod záštitou Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Do EuroSchool sú zapojené napríklad Paneurópska vysoká škola, Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy, Slovenská technická univerzita, či Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici