Slovenská republika patrí medzi krajiny s najslabším čerpaním eurofondov v novom programovom období. SaS tvrdí, že Slovensko nevyčerpalo za dva roky nič. Ľubomír Vážny pritom sľuboval, že s čerpaním sa začne v roku 2014.
Po tom, ako vicepremiér pre investície Ľubomír Vážny priznal, že Slovensko príde o miliardu eur z eurofondov, črtá sa ďalší problém. V novom programovom období 2014-2020 totiž Úrad vlády nedokázal za dva roky získať z bruselských peňazí ani euro. Na dnešnej tlačovej besede to povedal predseda SaS Richard Sulík. „Slovenská republika je na chvoste v čerpaní eurofondov v novom období. V čase, keď vláda tvrdí, že nemá na zvýšenie platov zdravotných sestier či učiteľov, s kľudným svedomím nechá pred dverami ležať milióny, ktoré nám únia ponúka. Takto vyzerá práca SMERu pre ľudí v praxi,“ povedal šéf liberálov.
Ako upozornil na tlačovej besede, vicepremiér Ľubomír Vážny pritom verejne vyhlasoval, že s čerpaním sa začne v roku 2014.
Podľa odborníka na eurofondy, ktorý kandiduje do parlamentu ako nestranník na kandidátke SaS Jána Rudolfa „po 10-tich rokoch čerpania eurofondov sa vláda nepoučila, opakuje chyby z minulosti, dokonca sme na tom porovnateľne ešte horšie ako v prvom programovom období 2007-2013, pretože máme sklz 1,5 roka. Robert Fico sa nemôže na nikoho vyhovárať, pretože od roku 2012 to má všetko v rukách jeho vicepremiér Vážny. Slovensko nevyčerpalo dodnes ani euro z nového balíka 15,3 mld eur a v roku 2018 musí Európskej komisii predložiť splnenie čiastkových cieľov, inak o časť alokovaných peňazí príde.“
Rudolf zároveň vyzýva vicepremiéra Vážneho, aby zverejnil čísla o tom, koľko peňazí prepadlo Slovensku v starom programovom období (2007-2013) a koľko sme dokázali vyčerpať v novom období (2014-2020), nakoľko tieto informácie nie sú oficiálne k dispozícii.
- nielenže prepadla miliarda eur v starom období, ale vláda kašle na ľudi a nečerpá ani v novom období eurofondy, nepoučila sa a opakuje zas to isté čo v minulosti, ba ešte horšie od schválenia operačných programov rok trvalo kým prišla prvá výzva, má dvojročný sklz po 10 rokoch implementácie ŠF, a toto meškanie je o to horšie, že v roku 2018 musí SR preukázať splnenie tzv. výkonnostného rámca, teda čiastkové ciele, inak hrozí že o časť prostriedkov prídeme
- Príčiny : zlyhalo jednoznačne CKO (centrálny koordinačný orgán), ktorým je Úrad vlády, pretože doteraz nepripravil resp. nezabezpečil celé implementačné prostredie, kvalita manažérov – nekvalitný, neschopný manažment,…
- Nemôže sa na nikoho vyhovárať, pretože vládne sám celé 4 roky a príprava čerpania fondov a jeho rozbehnutie je len na ňom
- tým nás vlastne oberá o miliardy, ktoré mohli už byť v regiónoch a priniesť lepšiu infraštruktúru atd.
- Nestačí chŕliť invektívy, vyzývame ho nech teda povie koľko sa nečerpá a kedy a čo s tým mienia robiť
- Nikde nie je zverejnený žiadny údaj o novom období – prečo kedy ?
- Migranti a vyhrážky Bruselu o pozastavení fondov
- Riešenia :– jedna národná agentúra pre implementáciu štrukturálnych fondov ( Výhody: všetko na jednom mieste, jednotne pravidla, zjednodušenie procesov, efektivnejsie pracovne výkony, menej eurouradnikov, výrazne menej korupcie a pod.)
- Odpolitizovanie eurofondov, prijať odborníkov a schopných manažérov
- Zverejňovanie čerpania štrukturálnych fondov na mesačnej báze
- Okamžité vyhlasovanie výziev na podávanie projektov oboznámiť verejnosť s možnosťami čerpania, rozbehnúť školenia, semináre, konferencie – veď majú na to milióny eur
- Povinné a spravodlivé prerozdelenie eurofondov podľa skutočných potrieb regiónov, aby sa peniaze z EÚ dostali ku všetkým
- Štátna agentúra v každom kraji s bezplatným poradenstvom pre ľudí, ktorí chcú čerpať eurofondy
- Zverejňovanie faktúr pri čerpaní eurofondov
- Efektívna, silnejšia kontrola hospodárnosti výdavkov pri projektoch
EUROfondy a UTEČENCI !
Nedá mi, aby som nezareagoval na absurdné vyhlásenia politikov z krajín EÚ, že ak členský štát nesúhlasí s kvótami, tak mu treba siahnuť resp. obmedziť prídel eurofondov. Prečo ide o nekompetentné vyjadrenia ?
1. Eurofondy sú nástroje regionálnej politiky, ktoré majú prispievať k zmierneniu (nie vyrovnávaniu ako tvrdí Fico) regionálnych rozdielov medzi krajinami EÚ. Teda ide o úplne inú tému a politiku.
2. Táto finančná pomoc sa riadi príslušnými legislatívnymi normami (nariadenia, usmernenia a atď.), ktoré boli schválené v europarlamente a zmena ktorých by si vyžadovala jednak dlhý čas a jednak množstvo legislatívnych zmien.
3. Každý členský štát ma uzavretú tzv. Partnerskú dohodu s EK, ktorá jasne definuje koľko eurofondov krajina dostane a na čo ich môže minúť. Otvárať resp. revidovať tento dokument možno len so súhlasom oboch strán.
4. Krajinu je možné sankcionovať, len ak si neplní základné povinnosti voči EÚ, čo o Slovensku nemožno ani zďaleka konštatovať (fiškálna politika, azylová politika, schengen…) navyše téma migrantov tam totálne absentuje.
5. Takéto nekompetentné vyhlásenia len dokazujú, že daný politik nemá ani zrnko vedomostí o tom, ako eurofondy fungujú a na čo slúžia.
6. Európski lídri nemusia nič krátiť, z programového obdobia 2007 – 2013 im na konci roka vrátime do eurorozpočtu viac než miliardu eur.
7. Perlička na záver: Predpokladám, že nemecky hovoriaci politici mysleli na nové programové obdobie 2014 – 2020, kde nám EÚ pridelila viac než 15 miliárd €. Doteraz sme z nich od 1.1.2014 vyčerpali 0,00 €, a do konca roka sa to ani nezmení.
Úsmevne teda vyznievajú slová o tom, že nám treba siahnuť na eurofondy, my nie sme schopní riešiť nielen utečencov, ale ani peniaze z eurofondov !