Brusel, 25. február 2016 – Na to, že EÚ má takmer 25 miliónov nezamestnaných, z toho vyše 5 miliónov mladých, otvárame veľmi málo otázku sociálnych podnikov. V Bruseli to vyhlásil europoslanec Miroslav Mikolášik (EĽS/KDH), ktorý písomne apeluje aj na Európsku Komisiu (EK).
„Podniky sociálneho a solidárneho hospodárstva dnes v Únii zamestnávajú asi 14 miliónov osôb a vidíme, že môžu značne pomôcť odbúravať nezamestnanosť. Tejto možnosti by sme sa mali chopiť viac,“ uviedol Mikolášik, podľa ktorého sú sociálne podnikanie a sociálna inovácia málo rozvinutou oblasťou a ich skutočný potenciál nie je plne využitý.
Europoslanec túto oblasť vidí aj ako jedno z vhodných riešení pre Slovensko, chápe však obavy občanov, ktorí si sociálne podniky u nás spájajú iba s jedným z mnohých škandálov súčasnej vlády. „Rozumiem tomu, ak sa Slováci boja, že financie na podporu sociálnych podnikov budú zneužité, veď strana Smer z toho urobila totálne fiasko. Nadchádzajúce voľby sú však výbornou príležitosťou, ako to zmeniť. Sociálne podniky nie sú výdobytkom Smeru, ale pozitívny a účinný celoeurópsky nástroj hospodárskeho rozvoja,“ povedal Mikolášik, ktorý bol aj spravodajcom Európskeho parlamentu k správe o čerpaní eurofondov v rokoch 2007 až 2013. Upozornil, že sociálne podnikanie nie je priestorom na tvorbu vymyslených manažérskych pozícií a podmienkou na úspech je zodpovedná tvorba pracovných miest pre dlhodobo nezamestnaných.
Mikolášik písomne požiadal EK o zodpovedanie otázok, ktorými apeluje na potrebu podpory sociálnych podnikov a podnikania v EÚ. Oficiálne žiada vyjadrenie, aké konkrétne kroky plánuje podniknúť Komisia na podporu a rozvoj sociálnych podnikov, koľko prostriedkov na to vyčlení a ako prispeje k vytvoreniu podnikateľských inkubátorov pre podniky sociálneho a solidárneho hospodárstva v regiónoch. Požaduje však tiež jasnú odpoveď na apel, či budú vytvorené vzdelávacie programy na podporu sociálneho podnikania, ktoré by obsahovali konkrétne možnosti využívania disponibilných prostriedkov z EÚ. Mikolášik totiž upozorňuje, že takéto informácie, predovšetkým o finančných prostriedkoch z politiky súdržnosti, sú v sociálnej podnikateľskej sfére stále nedostatočne známe.