Škandál nemeckej automobilky Volkswagen poukázal na to, že súčasný systém schvaľovania automobilov má svoje medzery a nie je odolný voči manipuláciám. O tom, ako ho vylepšiť, hlasoval výbor Európskeho parlamentu pre vnútorný trh. Je dosť možné, že po novom sa budú kontrolovať aj autá, ktoré už sú v premávke. Pri tejto príležitosti odpovedá na niekoľko otázok autor správy Daniel Dalton (ECR, UK).
Súčasný systém testovania automobilov má, ako sa ukázalo, dosť veľké medzery. Ako sa dá tento problém vyriešiť?
Vždy sa nájde niekto, kto sa bude pokúšať porušiť pravidlá, nech už vymyslíte akýkoľvek systém. Dôležité je spraviť ho čo najodolnejším. Sú tu dve veci. Nejde tu len o typové schvaľovanie, ale aj o to, ako sa autá testujú. Doteraz sa to robilo v uzavretých zariadeniach a nie vonku na cestách a za rozličných podmienok. Teraz sme prijali nové, oveľa prísnejšie pravidlá ohľadne testovania, ktoré by mali vojsť do platnosti počas nasledujúcich rokov.
A čo typové schvaľovanie?
Legislatíva o typovom schvaľovaní sa zaoberá tým, ako sa testy vykonávajú a čo sa deje po nich. Ako sa bude test certifikovať, ako budú laboratóriá oprávnené vydávať certifikáty, ktoré potom môžu dať národným úradom a ako ich budú úrady autorizovať, aby mohli jazdiť po našich cestách.
Aké zmeny by sme teda mali očakávať?
Oveľa viac kontrol u národných orgánov. Komisia bude kontrolovať, ako pracujú národné agentúry. Tie budú nezávislé a budú si môcť vymieňať osvedčené postupy. Zodpovedné budú aj za dohľad na autami, ktoré sú v premávke. Novinkou budú neohlásené kontroly vozidiel, ktoré dnes neexistujú.
Budú automobilky platiť pokuty, ak porušia pravidlá?
V našej správe navrhujeme, aby mala Komisia právo uvaľovať pokuty.