Európsky parlament bude v utorok hlasovať o legislatívnom balíku o odpadoch, ktorý obsahuje štyri smernice tákajúce sa smetí z domácností a malých firiem. Dokopy to predstavuje 8% všetkého odpadu v EÚ. Ide o prvý krok v rámci budovania tzv. obehového hospodárstva. EÚ chce, aby sa čoraz viac odpadu recyklovalo a menej končilo na skládkach.
Obehové hospodárstvo
Oproti lineárnemu hospodárstvu, kde sa veci po vyrobení a použití vyhodia, obehové hospodárstvo ráta s ich opätovným využívaním, recyklovaním alebo opravovaním.
Na Slovensku sa v roku 2014 recyklovalo alebo kompostovalo len 10% odpadu a 67% skončilo na smetiskách. Za európskym priemerom v tejto oblasti značne zaostávame.
Ukladanie odpadu na skládky je síce najlacnejším spôsobom, ako sa ho „zbaviť“, no životnému prostrediu ani nášmu zdraviu rozhodne neprospieva. Preto ho musíme obmedziť čo najviac ako sa len dá a namiesto toho spracovávať odpad inými spôsobmi. Napríklad ho spaľovať, alebo ešte lepšie recyklovať, znovu využívať alebo čo sa dá, to opraviť.
Čím menej odpadu sa vyhadzuje na skládky, tým viac sa ho recykluje. A tým sme bližšie k obehovému hospodárstvu, o ktoré sa usilujeme. Okrem toho, že je to šetrné pre životné prostredie, by mohlo vytvoriť nové pracovné miesta. Budeme potrebovať dizajnérov, opravárov alebo viac ľudí na zber a recykláciu.
Spaľovanie je síce lepšie ako vyhadzovanie odpadu na skládky, no keď sa spaľuje príliš veľa odpadu, moc sa ho potom nerecykluje. Niektoré krajiny, ako napríklad Fínsko a Dánskou, spaľujú veľa odpadu, predstavuje to pre ne aj spôsob, ako vyrábať energiu.
Nová legislatíva
Európska komisia navrhuje, aby sa do roku 2030 recyklovalo až 65% odpadu a na skládky sa ukladalo len 10%. Parlamentný výbor pre životné prostredie odhlasoval ambicióznejšie ciele, poslanci by boli radi, keby sa recyklovalo 70% odpadu a na smetiská vyhadzovalo len 5%.
Reč tu však nie len o smetiskách a recyklovaní. Legislatívny balík, ktorý bude v utorok predmetom plenárneho hlasovania, obsahuje až štyri smernice. Týkajúce sa aj obalov, vyradených automobilov, batérií a elektroniky.