Slovenská europoslankyňa Monika Smolková v rozhovore objasnila čo znamená zrušenie roamingových poplatkov pre občanov členských krajín, prečo sa vlastne o zrušení roamingu začalo rokovať a aké ďalšie vyhliadky do budúcnosti môžu európske inštitúcie ponúknuť.
Roaming sa zrušil, čo to znamená pre občanov?
Po niekoľkoročnom boji sme sa dočkali toho, že sa od 15. júna absolútne zrušia roamingové poplatky, aj keď treba povedať, že pojem absolútne je relatívny. Minimálne však bude zrušenie platiť pre tých, ktorí chodia do zahraničia na dovolenku, na nákupy a podobne. Nebol to jednoduchý proces, nadnárodné telekomunikačné korporácie sa tomuto procesu bránili, pretože je to predsa len ich obchodná záležitosť. Operátori budú monitorovať spotrebu, minimálne počas prvých štyroch mesiacov a budú sledovať, či zákazník nevyužíva službu v zahraničí dlhodobejšie alebo či počet minút v domovskej krajine nie je menší ako v zahraničí. V tom prípade musia klienti rátať s tým, že k určitému navýšeniu predsa len dôjde, avšak to závisí od operátora a od jeho obchodnej taktiky.
Prečo sa začalo o zrušení roamingu rokovať?
Zaviedlo sa to preto, lebo v každej krajine sú operátori, ktorí za určitých obchodných podmienok dávajú svojim klientom určité paušály, zľavy a iné vymoženosti. Podľa veľkosti kúpnej sily v štáte sa určujú paušálne poplatky. Potom by sa mohlo stať, že by si jednotliví obyvatelia jednej členskej krajiny šli kupovať paušál do inej členskej krajiny, no netelefonovali by v nej. Tým by došlo k tomu, že by sme zlikvidovali telekomunikačný trh v krajinách, ktoré nemajú takú silnú kúpnu silu. Aby sa tomu zabránilo, určili sa určité podmienky za akých ten roaming nebude platiť. Chcem preto upozorniť tých, ktorí pracujú alebo študujú v zahraničí, že pokiaľ by si kúpili telefón u nás doma a telefonovali by ním v zahraničí, budú mať príplatky. Je jednoduchšie si kúpiť služby v krajine, v ktorej sa zdržiavame väčšinu roka.
Ak hovoríme o zrušení roamingu, tak tým myslíme všetko od volaní cez sms a dáta?
Zrušenie roamingových poplatkov platí pre telefonovanie, smskovanie a pre určitý počet stiahnutých dát. Pri zvýšení dát budú dáta spoplatnené, aj keď musím povedať, že sa usilujeme o to, aby sa za určité obdobie počet dát navýšil. Technický rozvoj v telekomunikačnej oblasti je totiž obrovský a rátame s tým, že čím viac užívateľov bude sťahovať dáta za lepších podmienok, tým viac sa budú poplatky od operátorov znižovať. Bude totiž v ich záujme, aby sa dáta pri väčšej rýchlosti nezdražovali.
Nemusia sa koncoví užívatelia báť zvyšovania domácich poplatkov, keďže boli roamingové poplatky pre operátorov zdrojom ziskov?
Myslím si, že nie, pretože sa služba natoľko sprístupní, že sa nebudeme kontrolovať a riešiť, či si nejaké minúty prenášame. Myslím, že si to operátori prepočítali, keď pristúpili na takúto dohodu a po schválení novej smernice, Európska komisia nariadi, aby sa roaming aktivoval, každý jeden operátor to urobí automaticky. Na to, aby v budúcnosti nedošlo k zneužitiu tohto mechanizmu sme Európsku komisiu zaviazali pravidelným predkladaním správ Európskemu parlamentu o tom, ako sa tieto služby osvedčili. Sme pripravení, Európska Komisia, Parlament aj Rada, opätovne vstúpiť do tohto procesu, pokiaľ by bolo potrebné zasiahnuť. Dokonca sme ochotní snažiť sa o ďalšie znižovanie.
Na otázky spravodajského portálu EuropskeNoviny.sk odpovedala europoslankyňa Monika Smolková.