BRATISLAVA / Zákaz vjazdu dieslových áut do nemeckých miest spôsobí, že Nemci sa svojich starších áut jazdiacich na naftu začnú hromadne zbavovať. Podľa expertov tieto autá skončia s najväčšou pravdepodobnosťou v krajinách východnej Európskej únie, teda aj na Slovensku.
„V mnohých nemeckých mestách sú emisie vyššie než sú limity a podľa nemeckých zákonodarcov dokážu znížiť emisie v ovzduší tým, že postupne budú obmedzovať vjazdy dieselových áut napríklad do centier miest,“ vraví Martin Tichý, z TÜV SÜD – spoločnosti, ktorá sa zaoberá inšpekčnými a certifikačnými službami. V súčasnosti už znečisťujúce limity prekračuje 70 nemeckých veľkomiest, v ktorých jazdia milióny áut.
„Limity sa budú postupne sprísňovať. V Európskom parlamente sme schvaľovali prísne limity pre autá. Zákaz vstupu do miest starým dieslovým autám je medzikrok než výrobcovia na to zareagujú a začnú modernizovať dieslové motory,“ pripomína slovenský europoslanec Miroslav Mikolášik.
Postupne budú musieť preto autá vymieňať. Tie používané jednoducho presunú na východ. Nie veľmi staré dieslové autá skončia na Slovensku a tie ešte staršie pôjdu cez bazáre ešte ďalej na východ. „Tá cieľová krajina naozaj nebude Slovenko, naozaj tie staré dieslové autá, hovoríme o normách euro 1,2,3, to sú tak dnes už vekovo staré vozidlá, že pre tie bude pravdepodobne tou cieľovou krajinou napríklad Balkán,“ pokračuje Tichý.
Tak ako autá, tak aj problémy znečisťovania sa dostanú zo západu postupne na východ. Inými slovami, aktuálny nemecký problém bude neskôr problémom slovenským. Aj Európsky parlament preto schvaľoval prísnejšie limity znečisťovania CO2. Zákazy vjazdov dieslových áut do miest ale nebudú trvať večne. S veľkou pravdepodobnosťou iba dovtedy, kým sa autá prirodzene medzi ľuďmi neobmenia.
Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk