JANOV / Po páde janovského mosta sa živo diskutuje aj o opravách našich mostov.
Na jednej strane máme 8 066 mostov, z ktorých je tisícka v zlom stave. Na druhej strane eurofondy, ktoré máme na dosah ruky a nie Brusel, ale my sami si určíme, čo nám akútne hlási – potrebujem opravu.
„Podľa odsúhlasených rozpočtových pravidiel, členské štáty si slobodne nastavujú kam pôjdu peniaze. Napríklad do rozvoja a údržby infraštruktúry,“ informuje hovorca Európskej komisie Christian Spahr.
„Len z eurofondov sa počas posledných dvoch programových období zmodernizovalo alebo zmodernizuje takmer 90 mostov. Mosty, na ktorých rekonštrukcia práva prebieha, boli diagnostikované ako objekty v zlom až havarijnom technickom stave. Ako prvé sa začali opravovať mosty na východe Slovenska. Z eurofondových projektov v rámci OPII je na opravu mostov vyčlenených cca 41 mil. eur. Opravy sú plánované do konca roka 2020,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Cesty druhej a tretej triedy a teda aj mostové objekty spravujú župy, ktoré samy určia, čo s opravou počká a čo neznesie odklad. „Do konca roku 2023 by sa malo v rámci regionálneho operačného programu zrekonštruovať a zmodernizovať v 8 krajoch približne 150 kilometrov ciest. Na projekty rekonštrukcie je vyčlenená suma približne 280 miliónov eur,“ uviedol hovorca ministerstva hospodárstva Vladimír Machalík.
Najhoršie sú na tom mosty predovšetkým na severnom Slovensku, janovského scenára sa však boja aj inde. Cestný most v Trenčíne má viac ako 60 rokov a podľa predstaviteľov mesta potrebuje okamžitú rekonštrukciu. Denne tadiaľto prejdú tisícky áut, ale aj množstvo chodcov. To, že most je v zlom stave, potvrdili aj merania.
„Most sa nachádza na šiestom stupni zo siedmych v stupnici stavu technických objektov a je otázne koľko vydrží, pretože už ho delí iba kúsok od uzavretia,“ uviedla hovorkyňa MsÚ Trenčín Erika Ságová.
Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk