Poslanci sa chystajú hlasovať o nových pravidlách pre audiovizuálne vysielanie. Mali by podporovať inovácie, propagovať pôvodnú európsku tvorbu a lepšie chrániť detských divákov.
Internet od základov zmenil spôsob, ako dnes pozeráme filmy, videá a televízne relácie. Preto je potrebné aktualizovať legislatívu, ktorá túto oblasť upravuje. V utorok 2. októbra bude Európsky parlament počas plenárneho zasadanie hlasovať o reforme smernice o poskytovaní audiovizuálnych mediálnych služieb.
Nová smernica sa nebude vzťahovať len na tradičné médiá, ale bude regulovať aj poskytovateľov služieb video-on-demand (VOD) a platformy ako Netflix, YouTube a Facebook, vrátane live prenosov.
“To, čo v súčasnosti zažívame s internetom, videami a filmami dostupnými online, sa doteraz neregulovalo. Preto sme potrebovali úpravu smernice,“ vysvetľuje reformu spoluautorka parlamentnej správy Petra Kammerevert (S&D, Nemecko).
Škodlivý obsah a ochrana mladistvých
Pozeranie videí je jedna z činností, ktorú na internete veľmi obľubujú deti. Tvorcovia legislatívy preto špeciálne pamätali i na detského diváka. Reklama na nezdravé jedná a nápoje bude limitovaná a tabakové výrobky, elektronické cigarety a alkohol by sa v detských programoch vôbec nemali vyskytovať.
Nové pravidlá zakazujú akýkoľvek obsah, ktorý by nabádal k násiliu, nenávisti a terorizmu. Bezdôvodné násilie a pornografia budú regulované prísnejšie ako doteraz. Platformy na zdieľanie videí budú musieť v prípade upozornenia na škodlivý obsah reagovať bez odkladu.
„Dospelí budú mať napríklad možnosť zabudovať do detských zariadení filtrovací softvér. A používať systémy na overenie veku pri obsahu, ktorý by deťom mohol škodiť,“ vysvetľuje ďalšia z autoriek správy Sabine Verheyen (EPP, Nemecko).
Limity na reklamu a európsky obsah
Podiel reklamy nebude môcť medzi 6:00 a 18:00 prekročiť 20% vysielacieho času, pričom vysielatelia si sami môžu zvoliť kedy a v akých dlhých úsekoch ju budú divákom ponúkať.
V záujme zvýšenia diverzity a podpory európskej filmovej tvorby bude musieť európsky obsah tvoriť najmenej 30%-ny podiel, či už na televíznych kanáloch alebo VOD platformách.