Európsky parlament, Rada Európskej únie a Európska komisia dosiahli politickú dohodu o vôbec prvých pravidlách zameraných na vytvorenie spravodlivého, transparentného a predvídateľného podnikateľského prostredia pre podniky a obchodníkov pri používaní online platforiem.
Nové pravidlá prinesú výhody okrem iného obchodníkom predávajúcim na online trhoch, hotelom využívajúcim rezervačné platformy, či vývojárom aplikácií. Vďaka novému nariadeniu sa vytvorí predvídateľnejšie a transparentnejšie online obchodné prostredie, ako aj nové možnosti riešenia sporov a sťažností.
V rámci stratégie digitálneho jednotného trhu sa nové pravidlá budú vzťahovať na celú platformovú ekonomiku – približne 7 000 online platforiem alebo trhovísk pôsobiacich v EÚ vrátane svetových gigantov, ale aj veľmi malých začínajúcich podnikov, ktoré však majú často významnú vyjednávaciu silu voči komerčným používateľom. Určité ustanovenia sa budú vzťahovať aj na vyhľadávače, najmä pokiaľ ide o transparentné určovanie poradia.
Podpredseda pre digitálny jednotný trh Andrus Ansip uviedol: „Dnešná dohoda, z ktorej budú mať prospech milióny európskych podnikov využívajúcich na oslovovanie svojich zákazníkov digitálne platformy, predstavuje pre digitálny jednotný trh dôležitý míľnik. Naším cieľom je postaviť niektoré z najnekalejších praktík mimo zákon a vytvoriť kritérium transparentnosti. Zároveň tým zachováme nesmierne výhody, ktoré online platformy spotrebiteľom aj podnikom poskytujú.“
Komisárka pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a MSP Elżbieta Bieńkowska dodala: „Naše nové pravidlá sa navrhovali s osobitným zreteľom na milióny malých a stredných podnikov, ktoré tvoria hospodársky pilier EÚ. Mnohým z nich chýba vyjednávacia sila na to, aby začali spor s veľkou platformou. Vďaka novým pravidlám však majú novú bezpečnostnú sieť a už sa viac nebudú musieť obávať, že budú náhodne vyšachovaní z platformy, alebo že poradie výsledkov vyhľadávača bude netransparentne určené.“
Komisárka pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Marija Gabrielová doplnila: „Tieto pravidlá sú prvé svojho druhu na svete a nastoľujú spravodlivú rovnováhu medzi stimuláciou inovácie a ochranou európskych hodnôt. Zlepšia vzťah medzi podnikmi a platformami, čím sa zvýši spravodlivosť a transparentnosť, a v konečnom dôsledku prinesú spotrebiteľom veľké výhody. Budeme pozorne sledovať vývoj v tejto oblasti, v neposlednom rade prostredníctvom nášho strediska pre monitorovanie ekonomiky online platforiem.“
Podľa prieskumu Eurobarometra takmer polovica (42 %) malých a stredných podnikov v EÚ uviedla, že na predaj svojich výrobkov a služieb využívajú online trhy. Komisia pred vypracovaním svojich návrhov vykonala posúdenie vplyvu. Vyplýva z neho, že takmer 50 % európskych podnikov pôsobiacich na týchto platformách čelí problémom. Približne 38 % problémov týkajúcich sa zmluvných vzťahov zostáva nevyriešených a 26 % sa vyriešilo iba s ťažkosťami. Priamym dôsledkom tejto situácie sú nezrealizované tržby v objeme 1,27 až 2,35 miliardy EUR.
Okamžité výhody pre malé podniky:
- Zákaz určitých nekalých praktík
- Koniec náhlych, neobjasnených pozastavení účtov. Vďaka novým pravidlám už digitálne platformy nemôžu pozastaviť alebo zrušiť účet predajcu bez jasných dôvodov a možností odvolania. Ak k pozastaveniu došlo omylom, platforma bude musieť účet predajcov opätovne aktivovať.
- Jasné a zrozumiteľné podmienky a zmeny oznámené v dostatočnom predstihu. Podmienky musia byť ľahko dostupné a poskytnuté v jasnom a zrozumiteľnom jazyku. Ich zmenu treba oznámiť aspoň 15 dní vopred, aby spoločnosti mohli týmto zmenám prispôsobiť svoje podnikanie. Ak si zmeny vyžadujú zložité úpravy, táto lehota musí byť dlhšia.
- Väčšia transparentnosť online platforiem
- Transparentné určovanie poradia. Trhoviská a vyhľadávače musia zverejniť hlavné parametre, ktoré používajú na určovanie poradia tovaru a služieb na stránke, aby predajcovia mohli optimalizovať svoje správanie. Cieľom týchto pravidiel je pomôcť predajcom, a zároveň zabrániť manipulácii so systémom určovania poradia.
- Povinné zverejňovanie informácií pre mnohé obchodné praktiky. Niektoré online platformy neponúkajú iba trhovisko, ale na tom istom trhu sú zároveň aj predajcami. Podľa nových pravidiel transparentnosti musia platformy dôkladne informovať o každom prípadnom zvýhodnení vlastných produktov oproti iným. Musia tiež zverejniť, aké údaje zhromažďujú a ako ich využívajú, a najmä ako takéto údaje zdieľajú s inými obchodnými partnermi. Pokiaľ ide o osobné údaje, uplatňujú sa pravidlá všeobecného nariadenia o ochrane údajov.
- Nové možnosti riešenia sporov.
Predajcovia dnes v prípade problémov nemajú možnosť odvolať sa alebo vyriešiť sťažnosť. Nové pravidlá to zmenia.
- Všetky platformy musia zaviesť interný systém vybavovania sťažností komerčných používateľov. Z tejto povinnosti budú vyňaté len platformy najmenšie z hľadiska počtu zamestnancov alebo obratu.
- Platformy budú musieť poskytnúť podnikom viac možností na vyriešenie prípadného problému prostredníctvom mediátorov. Pomôže sa tým vyriešiť viac problémov mimosúdnou cestou, čím sa podnikom ušetrí čas a peniaze.
- Presadzovanie pravidiel
- Ak platformy nebudú dodržiavať tieto pravidlá, záujmové združenia sa budú môcť obrátiť na súd. Podnikom to pomôže prekonať strach z odvetných opatrení a znížiť náklady na súdne konania v prípade nedodržiavania nových pravidiel. Členské štáty okrem toho budú mať možnosť vymenovať verejné orgány s presadzovacími právomocami, na ktoré sa podniky môžu obrátiť.
Ďalšie kroky
Nové pravidlá sa začnú uplatňovať 12 mesiacov po ich prijatí a uverejnení. Počas nasledujúcich 18 mesiacov budú predmetom preskúmania s cieľom zabezpečiť, že držia krok s rýchlo sa rozvíjajúcim trhom. EÚ tiež zriadila špecializované stredisko pre monitorovanie ekonomiky online platforiem s cieľom monitorovať vývoj na trhu a účinné vykonávanie pravidiel.
Súvislosti
Platformy ponúkajú širokú škálu príležitostí na rýchly a efektívny prístup na medzinárodné spotrebiteľské trhy, a preto ich intenzívne využívajú milióny úspešných podnikov. Niektoré štrukturálne problémy však vedú k nekalým obchodným praktikám medzi podnikmi, ktoré sú pri oslovovaní zákazníkov závislé od online platforiem, a oslabujú tak inovačný potenciál týchto platforiem.
V oznámení Komisie o online platformách z mája 2016 sa určili určité oblasti, v ktorých treba vyvinúť väčšie úsilie na zabezpečenie dôveryhodného a zákonného ekosystému založeného na inováciách v EÚ. Komisia preto v apríli 2018 predložila návrh nariadenia EÚ o spravodlivosti a transparentnosti pri obchodovaní na online platformách, ako aj návrh na vytvorenie strediska pre monitorovanie ekonomiky online platforiem. Táto iniciatíva plní záväzok prijatý v správe predsedu Junckera o stave Únie v roku 2017, ktorým je zabezpečenie spravodlivého, predvídateľného, udržateľného a dôveryhodného podnikateľského prostredia v digitálnej ekonomike.
Nové pravidlá vychádzajú z posúdenia vplyvu, ktoré zahŕňa dôkazy a názory zainteresovaných strán zhromaždené počas dvojročného prieskumu.