BRATISLAVA / Slovensko bude čeliť v budúcom roku veľkej výzve. Jeden z najväčších zamestnávateľov u nás už tento rok prepustí spolu 3.000 pracovníkov a aby udržal zamestnanosť, potrebuje kľúčový model. Do nemeckého Wolfsburgu preto nedávno odletel minister hospodárstva Peter Žiga a predstavil súbor nových opatrení.
Volkswagen na Slovensku od roku 1991 preinvestoval 4 a pol miliardy eur a vyrobil 5 a pol milióna áut, z toho cez 400 tisíc minulý rok a zamestnával cez 14 tisíc ľudí. Najmä v posledných rokoch neprešiel dlhší čas, aby sa niečo nové neotvorilo, alebo nezainvestoval nejaký miliónik. Okrem rôznych hál a nových modelov predstavili v Stupave v roku 2017 aj najväčšiu 3-D tlačiareň na svete na kov. Neprešli však ani dva roky a unikátna tlačiareň už nie je v Stupave.
„Po prvotných testoch a zábehu bolo rozhodnuté, že z hľadiska koordinácie, know-how a podobne ju presunieme do Wolfsburgu,“ vyhlásila Karen Kutzner, finančná riaditeľka VW Slovensko.
Fuč nie je len 3-D tlačiareň zo Stupavy, ale aj na svoju chvíľu čaká aj táto hala, kde sa robili staré modely SUV koncernu. Volkswagen najprv začiatkom roka oznámil, že sa postupne rozlúči s 3000 spolupracovníkmi – agentúrnymi.
„Toto číslo 3000 by sa už nemalo meniť a platí naďalej,“ povedal riaditeľ VW Slovensko Oliver Grünberg.
Závod zrušil dve zmeny aj v oboch svojich segmentoch a teraz napäto čaká na nový model, najmä elektrický. Problémom, ale je, že v Nemecku si silné odbory presadili elektromobilitu doma. Scenárov je podľa Olivera Grünberga teraz viacero: „Je ich menej ako desať a viac ako dva, ale viac zo mňa nedostanete.„
Čo však nový šéf fabriky vie je, že Volkswagen musí na Slovensku zefektívniť svoju výrobu o 30 percent, inak môže zabudnúť na nové modely. Grünberg nezabudol nechať odkaz ani našej vláde, že Nemci by uvítali lepšie podnikateľské prostredie. A naša vláda je v pozore.
Potom, čo sa prednedávnom z Wolfsburgu vrátil premiér s ministrom hospodárstva, prichádzajú novinky. Jedným z 21. opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia je aj to, že sa napríklad nebudú meniť zákony počas roka. Podobne ako v Bratislave sa minulý týždeň vyjadril aj najvyšší šéf koncernu PSA, ktorý si doletel pozrieť ako mu fachčí fabrika v Trnave.
„Chceme mať nejakú jasnú predstavu, takže všetko, čo mení zákony rýchlo, mení biznis model a možnosť nachystať sa na to,„ povedal Carlos Tavarres, šéf PSA Groupe.
Pre Bratislavu teda pôjde o kľúčový rok a keby nevyšiel jeden zo scenárov od dvoch do desiatich, tak by to mohla byť vcelku pohroma pre slovenský trh práce.
Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk