Keď sa na trhu objavili vozidlá typu hot hatch, málokto predpokladal, že po pár rokoch dobyjú trhy. Renault, Honda, Ford, Seat, Volkswagen a mnoho ďalších zaujali svojimi super rýchlymi športiakmi pre obyčajných smrteľníkov. Nedávno sa k nimi pridal aj juhokórejský Hyundai.
Kórejská automobilka pôsobiaca v Európe zaznamenala za posledných pätnásť rokov výrazný kvalitatívny skok. Minulý rok prekvapila predstavením ostrých modelov i30 N a i30 N Performance. Rozdiel medzi oboma – pokiaľ ide o vzhľad – nie je takmer žiadny. Pod kapotou sa však líšia výkonom dvojlitrového preplňovaného motora. Kým N Performance dosahuje výkon 275 koní, o niečo skromnejšie „enko“ má o 25 koní menej. My sme otestovali silnejšiu verziu športového autíčka.
Konštruktéri zvolili inú taktiku
Väčšina jeho konkurentov je zreteľne iná než sériové modely. Hyundai zvolil inú taktiku. Auto sa na prvý pohľad nelíši od bežného modelu i30. Nebyť výrazných červených doplnkov, málokomu by napadlo, že nejde o bežný model. Červená línia na spodkoch predného i zadného nárazníka, výrazné koncovky výfuku, spojler a nevšedný tvar tretieho brzdového svetla či zreteľné farebné brzdy viditeľné spoza hliníkových diskov kolies sú najvýraznejšie charakteristické prvky dizajnu auta.
Ľudový športiak si užije celá rodina
Ani interiér nie je výrazne iný. Treba si uvedomiť, že auto nie je určené len pre silnejšie polovičky, ale má slúžiť celej rodine. Nechýba však ani prešívanie kožených častí interiérového obloženia, športovejšie sedadlá a prepínač režimov jazdy pod volantom vo výraznej modrej farbe. Športový charakter dopĺňa aj multimediálny displej, ktorý zobrazuje informácie, aké v bežnom aute nenájdete. Napríklad tie o preťažení a aktuálnom výkone motora.
Dokonale výrazný zvuk spod kapoty
Po naštartovaní je to však rozhodne rozdiel. Už prvé sekundy hluku motora doplneného výraznými zvukmi z koncoviek výfuku prezradia, že ide o výnimočné auto. Nie je to síce plnohodnotné pretekárske vozidlo určené pre WCR, ale zvuk taký má. Dokonalému efektu nepomáha až tak výkonný a perfektne vyladený motor, ale aktívna klapka vo výfukovom tlmiči. Pravý športový zvuk dokáže vytvoriť naozaj dokonale. Jazde pridáva novú dimenziu a je magnetom pre tých, ktorí chcú zaujať okolie.
V zákrutách sedí perfektne
Príbuznosť so sériovým modelom dokazuje aj podvozok. Nie je veľmi tvrdý, i keď prejazd väčšími nerovnosťami je citeľný, ale auto sedí v zákrutách naozaj perfektne. Kde však využiť takéto schopnosti rýchleho športiaka? Jazdiť rýchlosťou nad 130 kilometrov za hodinu sa legálne vlastne dá len na okruhoch, a tak možnosť využiť energiu motora, ktorý dokáže prekonať hravo hranicu 200 kilometrov za hodinu, je len čisto teoretická. I keď..!
Na okruhu si vypýta 11 litrov
Benzínový štvorvalec s objemom 2,0 l je spriahnutý s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Dráhy radiacej páky sú presné a jednotlivé stupne sa radia akoby samé s okamžitou odozvou. O niečo horšie je to už so spotrebou. V tomto smere sa Hyundai i30 Performance výrazne líši od sériového modelu. Na okruhu sme jazdili za hranicou 11 litrov na sto kilometrov.
Adrenalín z rýchlej jazdy
Samozrejme, aspoň na chvíľu sme si chceli vychutnať pôžitok z rýchlej jazdy. Na bežných komunikáciách bolo raritou dostať sa s priemernou spotrebou pod hranicu 8 litrov. No ten, kto obľubuje športové autá s nádychom pretekárskych špeciálov, si príde na svoje a nejaký ten liter navyše ho netrápi. Adrenalín, športové vyžitie a rýchlosť si v tomto aute možno vychutnať naplno. Hyundai i30 N Performance stojí sa sumu na hranici 30 000 euro. Je to vozidlo s kvalitnou výbavou a príplatkové doplnky veľmi cenu nenavýšia. Všetko však čosi stojí.