Prvý Jaguár s elektrickým motorom je nielen ekologické športové auto ale aj luxusné SUV. Štýlová šelma má všetko, na čo si len spomeniete. Samozrejme, za luxusnú cenu.
Na to, že ide o viac ako dvojtonové auto, je Jaguar I-Pace neuveriteľne živé vozidlo a určite najrýchlejšie SUV na našich cestách. Nakoniec, posúďte sami – zrýchlenie z 0 na 100 kilometrov za hodinu zvládne za 4,8 sekundy! Ako SUV má pohon na všetky štyri kolesá. Stará sa o to dvojica elektromotorov, každý na jednej náprave s celkovým výkonom 295 kW. Hydraulicky vyvažovaný podvozok drží auto dokonale pevne aj vo vysokých rýchlostiach. Ak prechádzate nespevnenou cestou, samo si nastaví svetlú výšku podľa aktuálneho terénu.
Je to iná jazda, drží stopu ako vlak
Už prvé kilometre naznačili, že jazda bude trochu iná: Jaguár sa ukázal v tom najlepšom svetle a v plnej sile predviedol niekoľko inovatívnych technických riešení. Mohutný akumulátor umiestnený pod podlahou s kapacitou 90 kWh významne znižuje ťažisko vozidla a dodáva elektromotorom dostatok energie. Auto dokáže neuveriteľne akcelerovať a z predbiehania robí príjemnú a bezpečnú zábavu bez akéhokoľvek rizika. Prirovnali by sme to k vlaku, ktorý ide po koľajniciach a drží stopu bez ohľadu na nerovnosti a zvlnenie vozovky.
Interiér, komfort a luxusné materiály
Interiér vozidla je takisto vytvorený pre niekoho s očakávanou, a pre niekoho až s prehnanou dávkou luxusu. Dokonalé sú anatomicky tvarované sedadlá, luxusné obloženie prístrojovej dosky, dvier a celého interiéru, v ktorom sa strieda koža a tie najkvalitnejšie poťahové materiály. Elektromotor pracuje s plnou razanciou už od nulových otáčok. Plynový či skôr elektrický pedál reaguje jemne a výkon možno dávkovať rýchlo a pružne. K dispozícii sú dva režimy Comfort a Dynamic. Pri razantnejšom stlačení akceleračného pedála budete mať chvíľu pocit ako pri štarte v lietadle.
Vodič a spolujazdci: elektronické systémy
Vodič v tomto aute nikdy nie je sám, spoločnosť mu robí plno elektronických systémov. K najčastejšie používaným patrí asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Dokáže korigovať smer, aj keď je na vozovke vodorovné značenie len na krajnici. Nestresuje vodiča razantnou úpravou smeru jazdy pri vybočení. K príjemnej atmosfére prispieva aj audiosystém Meridian a v interiéri, v ktorom vládne takmer absolútne ticho, si hudbu vychutnáte naozaj s pôžitkom. Navigácia s mierne staršími mapami HERE však funguje spoľahlivo. Napokon, kto dnes nemá aplikáciu v mobile? Podľa výsledkov prieskumov výrobcov automobilov na autosalóne v Ženeve navigáciu zabudovanú vo vozidle pravidelne používa sotva polovica vodičov.
Ako nakŕmiť elektrickú šelmu
Nie každý si môže nabiť akumulátor v pohodlí domova. Z doterajších skúseností s elektroautami sme ho večer napojili na elektrickú zásuvku a do rána bol plný. V tomto prípade to však nejde, teda na miestach, kde je používaný štandardný 24 ampérový istič. Akumulátor I-Pace má totiž kapacitu 90 kWh, na ktorú je potrebný vyšší istič. Preto je vhodnejšie využívať verejné nabíjačky. Najrýchlejšie i-Pace nabijete s DC rýchlonabíjačkou, vozidlo síce podporuje až 100 kW nabíjanie, avšak už s 50 kW nabíjačkou úplne vybitý automobil dobijete za približne dve hodiny. Pri AC dobíjaní len z jednej fázy musíte rátať s 25 hodinami.
Dojazd ako so spaľovacím motorom
S plne nabitým akumulátorom sa dá spokojne a bez stresu prejsť vyše 400 kilometrov. Tomu však treba prispôsobiť štýl jazdy, využívať rekuperáciu (nie najsilnejšiu, ktorá auto takmer zabrzdí). Nám sa podarilo prejsť 452 kilometrov do úplného zastavenia. Samozrejme, rátali sme s odtiahnutím.
Ten, kto podľahne čaru elektromobility, bude mať v prípade Jaguára I-Pace k dispozícii vynikajúci automobil. Štýlový, ekologický a s perfektnými jazdnými vlastnosťami.