letisko
Ilustračné PHOTO: © European Union-EP.

Dovolenka V Grécku, Turecku či dokonca v Thajsku môže byž tento rok možná, tvrdí Jozef Rybár z cestovnej kancelárie Pelikán

Kedy sa podľa vás vráti život do normálnych koľají, čo sa cestovania týka?     

Veľmi pozorne sledujeme situáciu na celom svete a diskutujeme o tom každý deň. Veľmi by sme si želali, aby sa už v lete 2020 dalo minimálne začať cestovanie a dovolenkovanie opäť plánovať. Angličtina má na to pomerne dobrý výraz: Hope for the best, but prepare for the worst. Aj my v Pelikánovi sa vždy pripravujeme na najhorší možný scenár, ktorý aktuálne znamená cestovanie až niekedy koncom jesene, prípadne počas zimy. Zároveň však dúfame, že najneskôr v júli sa už postupne cestovateľské reštrikcie začnú uvoľňovať a pomaly sa začne opäť cestovať a dovolenkovať. V kontexte aktuálneho uvoľňovania karanténnych opatrení nielen na Slovensku, ale aj vo viacerých krajinách Európy či vybraných regiónov sveta ako juhovýchodná Ázia či Čína, sme svedkami návratu leteckých spoločností naspäť na nebo. Ak sa podarí pandémiu v týchto a ďalších regiónoch udržať pod kontrolou, cestovný ruch sa začne v najbližších mesiacoch spamätávať, no návrat do stavu pred koronakrízou potrvá roky.

 Počas pandémie veľké epicentrá vznikli práve na výletných lodiach. Ovplyvní to, podľa vás, záujem o takúto dovolenku?

Pokles záujmu o dovolenku na výletnej lodi nebude určite väčší než pokles záujmu o inú formu dovolenky. Dôležitejšie budú ine faktory, najmä nové bezpečnostné opatrenia na letiskách či v prístavoch a to, ako sa tá ktorá destinćia dokáže so šírením koronavírusu a ochorenia COVID-19 vysporiadať a teda, či ju budú cestovatelia a dovolenkári považovať za bezpečnú.

 Ako vidíte súčasnú situáciu? Ako pandémia koronavírusu ovplyvní vašu cestovnú kanceláriu?   

V prvom rade, už od vypuknutia koronakrízy v Číne začiatkom roka naši kolegovia zo zákazníckeho servisu Pelikána pomáhali tisícom ľudí s letenkami a zájazdmi do alebo cez najľudnatejśiu krajinu sveta. Následne sa epicentrum ochorenia COVID-19 presunulo do Európy a podobným problémom čelili slovenskí dovolenkári a cestovatelia s letenkami a zájazdmi do severného Talianska. Kapacity nášho zákazníckeho servisu sa tak pomerne plynulo presunuli na pomoc, dotknutým zákazníkom. Akonáhle sa však začal nový koronavírus šíriť naprieč starým kontinentom vrátane Slovenska, naše, v tom čase už navýšené kapacity zákazníckeho servisu, sa takpovediac stali z hodiny na hodinu nedostatočné. Okrem pomoci stovkám až tisícom cestovateľov a dovolenkárov denne sme sa teda sústredili aj na zmenu komunikácie v snahe vysvetľovať nielen našim zákazníkom, čo sa vlastne vo svete cestovného ruchu deje, aké z toho plynú dôsledky pre ich cestovateľské plány a aké dostupné riešenia majú k dispozícii. To okrem iného znamenalo, že sme takpovediac a opäť z hodiny na hodinu zastavili všetky už rozbehnuté marketingové aktivity. Napríklad aj mesiace plánované a pomerne veľké kampane so slovenským raperom Kalim a českým video tvorcom Kazmom o tom, ako cestovanie mení ľudí k lepšiemu a ako nám všetkým otvára oči.

Namiesto nich sa slovenským cestovateľom a dovolenkárom prihovorila naša CEO Tatiana Ondrejková a tiež ďalší naši kolegovia na riadiacich pozíciach začali aktívne komunikovať dopady a riešenia koronakrízy. Tak interne našim zamestnancom a spolupracovníkom, no najmä externe a nielen našim zákazníkom, ale aj cestovateľom a dovolenkárom ako takým. S odstupom času v  týchto náročných a vyčerpávajúcich týždňoch, kedy sme takmer všetku energiu venovali pomoci ľuďom, ktorí uviazli v zahraničí a chceli sa vrátiť domov, teda môžeme povedať, že naše každodenné fungovanie sa zmenilo naozaj výrazne. Podarilo sa nám repatriovať takmer 3000 ľudí a teraz sa môžeme sústrediť na vybavovanie ďalších požiadaviek našich zákazníkov. Aktuálne sa okrem tejto pomoci so zrušenými letenkami a zájazdmi sústredíme aj na komunikáciu s vládou Slovenskej republiky, ďalšími štátnymi inštitúciami a našimi partnermi v snahe prijať potrebné legislatívne zmeny, ktoré by aj slovenským dovolenkárom a cestovateľom – podobne ako sa už stalo v Česku, Taliansku, Francúzsku, Belgicku alebo sa chystá udiať v Nemecku a ďalších krajinách – umožnili v tejto bezprecedentnej kríze neprísť o peniaze a v budúcnosti cestovať v čo najväčšej možnej miere podľa plánov.

Museli sme tiež odložiť spustenie nových produktov, technológií a zároveň expanzné plány, ktoré sme tento rok chceli uviesť do života. Na toto všetko sme sa začali pripravovať už počas uplynulých 12 mesiacov, a teda sme prijali pomerne veľa nových ľudí, špecialistov, investovali sme nemalé peniaze do vývoja technológií, do školenia a vzdelávania zamestnancov. Všetky naše ambiciózne plány sme ale museli nateraz pozastaviť, kým sa situácia vyjasní. Zároveň sa v menších projektových tímoch snažíme pomôcť úplne iným segmentom nášho podnikania, ktoré zatiaľ ako tak dokážu fungovať. V uplynulom roku tržby Pelikána atakovali hranicu 100 miliónov eur. Pri započítaní odhadovaného rastu trhu i našej firmy tak hovoríme len za marec a apríl o výpadku príjmov 16 až 20 miliónov eur na obrate. Keďže práve ziskovosť cestovného ruchu a reštauračných služieb je dlhodobo veľmi nízka, v kontexte dopadov koronakrízy, ktorá v najväčšej miere a ako prvé zasiahla práve tieto dve odvetvia, tieto čísla hovoria samé za seba. Skutočnosť, že v cestovnom ruchu pracujú priamo alebo nepriamo desiatky tisíc Slovákov, tak už len dokresľuje vážnosť aktuálnej situácie.

Viac..  Europoslanec Ľudovít Ódor: Paradoxne kolegovia zo strany Smer hlasovali proti vlastnému kandidátovi

Bude možné tento rok ísť na dovolenku mimo Slovenska?

Pravdepodobne áno, všetko však záleží od rozhodnutia vlád jednotlivých krajín. Práve dovolenkovanie na Slovensku sa určite rozbehne a obnoví ako prvé. Viaceré zahraničné destinácie, či už európske ako Cyprus, Grécko, Chorvátsko, ale aj Turecko či menej dotknuté časti Španielska a Talianska alebo exotické krajiny ako Thajsko a Vietnam, oznámili snahu o spustenie hlavnej dovolenkovej sezóny 2020 za určitých bezpečnostných obmedzení. V neposlednom rade budú dôleźité prípadné obavy ľudí. Samozrejme, sú aj klienti, ktorí sa cestovať stále boja. Každopádne existuje aj veľká skupina klientov, ktorí sa už nevedia dočkať otvorenia hraníc a toho, kedy budú môcť vytiahnuť päty z domu. Momentálne obavy klientov z cestovania počas pandémie sú samozrejme. Objavujú sa už tak pri lokálnych epidémiách, ako aj teroristických útokoch a teraz hovoríme o globálnej pandémii. Ide teda najmä o strach z nepoznaného. Pri teroristických útokoch sme videli, že sa klienti chvíľu báli cestovať napríklad do Spojených štátov amerických, potom do Paríža, potom do Nice alebo do Egypta. Po určitom čase to ale vždy opadlo a klienti sa aj do týchto destinácií vrátili znova a na svoje prvotné obavy zabudli.

 Koronavírus prinútil mnohých podnikateľov, aby urobili často radikálne zmeny vo fungovaní firiem. Zavádzate aj vy nejaké novinky do budúcnosti?
Inovácie v Pelikánovi boli, sú a budú na dennom programe. Neustále upravujeme jednak naše interné systémy a zároveň aj web, na ktorom sa používateľom snažíme prinášať nové funkcie a vylepšenia, ktoré nám aj im pomáhajú riešiť aj súčasnú situáciu. Veľkou novinkou, ktorá však nevznikla v dôsledku nových potrieb v kontexte snahy o zastavenie šírenia koronavírusu, ale jej spustenie máme zhodou okolností naplánované práve na toto obdobie, je úplne nová mobilná aplikácia pre iOS aj Android. V nej budeme čitateľom nášho cestovateľského portálu #pelipecky a používateľom vyhľadávačov Pelikána prinášať aktuálne novinky a tipy z cestovného ruchu a zároveň si v nej bude môcť ktokoľvek pohodlne, rýchlo a výhodne vyhľadať a rezervovať letenky z našej ponuky.

 V kontexte aktuálnej situácie so šírením ochorenia COVID-19 pripravujeme pre našich zákazníkov aj rôzne formy takzvanej flexibilnej letenky. Pôjde o sadu viacerých benefitov, ktoré budú môcť klienti Pelikána využiť už v najbližších týždňoch. Okrem iného si budú môcť termín zakúpenej letenky prispôsobiť na čas, kedy budú cestovanie podľa ich vlastného uváženia opäť považovať za bezpečné. Aktuálne tiež veľmi intenzívne spolupracujeme na príprave vhodných online riešení s našimi partnermi, najmä leteckými spoločnosťami a ubytovacími zariadeniami, aby sme našim zákazníkom mohli poskytnúť aj v tejto ťažkej situácii kvalitný servis a zabezpečiť im najlepšie podmienky či už stornovania zakúpených produktov a služieb alebo zmeny dátumu na vhodnejšie obdobie. Týmto spôsobom sa zároveň snažíme kapacity ich i nášho zákazníckeho servisu odbremeniť od obrovského náporu a urobiť tak maximum, aby sme spoločne túto krízu zvládli a aby boli zákazníci Pelikána spokojní v čo najväčšej možnej miere.

O Marco Németh

Naším najmladším kolegom je Marco Németh. Je študentom osemročného gymnázia a Milestone Institute v Budapešti. Marco je autorom knihy Európa v Kocke, ktorá zjednodušene vysvetľuje fungovanie Únie, a zachytáva náš život v nej. Vo svojich článkoch prináša informácie o najaktuálnejších udalostiach z domova, zo sveta a najmä z Európskej únie.

Odporúčame pozrieť

mladi ludia, cestovanie

35.511 mladých ľudí a 437 Slovákov precestuje Európu zadarmo cez DiscoverEU

Európska komisia (EK) v pondelok oznámila, že 35.511 mladých ľudí vrátane 437 Slovákov dostane vďaka …

Consent choices