letecka preprava
Ilustračné PHOTO: © European Union.

EK: nové usmernenia pre lepšiu zrozumiteľnosť práv cestujúcich v leteckej doprave

Komisia uverejnila revidované výkladové usmernenia o právach cestujúcich v leteckej doprave, ktoré uľahčia dodržiavanie predpisov a zharmonizujú presadzovanie zo strany vnútroštátnych orgánov. Od roku 2016 Komisia poskytuje usmernenia na riešenie spoločných obáv vnútroštátnych orgánov presadzovania práva, cestujúcich a ich združení a zástupcov odvetvia. Revízia zohľadňuje najmä rozhodnutia Súdneho dvora od roku 2016, ktorými sa objasňujú určité ustanovenia, čo umožňuje účinnejšie a konzistentnejšie presadzovanie pravidiel. Doplnila sa aj nová časť o masívnych prerušeniach cestovania.

Uverejnili sa aj revidované výkladové usmernenia o právach osôb so zdravotným postihnutím a osôb so zníženou pohyblivosťou v leteckej doprave.

Práva cestujúcich vymedzené na úrovni EÚ uplatňujú poskytovatelia dopravy a presadzujú ich vnútroštátne orgány. Rozdiely medzi vnútroštátnymi postupmi môžu spôsobiť zmätok cestujúcich, keď počas cesty čelia problémom, najmä ak sa týkajú hraníc EÚ. Pre cestujúcich môže byť takisto ťažké pochopiť potrebné kroky a nájsť vhodnú pomoc. Dnešné usmernenia pomôžu zlepšiť vykonávanie a doplnia úsilie Komisie o zvýšenie informovanosti o právach cestujúcich, a to aj prostredníctvom pravidelných online kampaní na zvyšovanie informovanosti, webových stránok portálu Vaša Európa a mobilnej aplikácie na ochranu práv cestujúcich.

Cestujúci, ktorí potrebujú viac informácií o svojich právach

Nové usmernenia sa spájajú s uverejnením nového prieskumu Eurobarometra, v ktorom sa zdôrazňuje, že väčšina Európanov má stále pocit, že nemajú dostatok informácií o svojich právach cestujúcich, aj keď sa informovanosť v porovnaní spred piatich rokov zvýšila.

Z výsledkov vyplýva, že respondenti sa s najväčšou pravdepodobnosťou cítili dobre informovaní o právach cestujúcich v železničnej doprave (33 %), po nich nasledovala letecká doprava (30 %), autokar (27 %) a potom loď/trajekt (16 %). Z prieskumu takisto vyplýva, že 84 % respondentov žiadajúcich o pomoc pre osoby so zdravotným postihnutím alebo zníženou pohyblivosťou bolo spokojných s odpoveďou.

35 % cestujúcich zaznamenalo informácie o právach cestujúcich, čo predstavuje nárast o 13 percentuálnych bodov od roku 2019. Najčastejšie to bolo na železničných staniciach (9 %, + 5). 75 % cestujúcich v leteckej doprave dostalo informácie o svojich právach pred cestou v porovnaní so 61 % v prípade železničnej dopravy, 51 % v prípade autobusov a 54 % v prípade lodí/trajektov. Zvyšovanie informovanosti je naďalej mimoriadne dôležité.

Viac..  Katarína Roth Neveďalová: Bola by som rada, keby sme dobudovali vlakové spojenie medzi Bratislavou a Nitrou

Spokojnosť s tým, ako sa vyriešili výrazné narušenia, je najvyššia v prípade letov (66 %, + 12 percentuálnych bodov, za ktorými nasledujú lode/trajekty (53 %, –3 percentuálne body), železnice (52 %, + 8 percentuálnych bodov) a autokarov (50 %, + 8 percentuálnych bodov).

Používanie jedného cestovného lístka na multimodálne cesty zostáva obmedzené na 11 % (bez zmeny), pričom najbežnejšie kombinácie sú železničná doprava/autokar (39 %, + 9 percentuálnych bodov) a lietadlo/železnica (25 %, + 1 percentuálny bod). 32 % (+ 7 percentuálnych bodov) čelilo problémom, 13 % (+ 4 percentuálne body) takmer zmeškalo pripojenie a 11 % (+ 3 percentuálne body) v skutočnosti zmeškalo pripojenie.

Ďalšie kroky

Usmernenia môžu teraz používať prevádzkovatelia a vnútroštátne orgány presadzovania práva. Okrem toho majú spoluzákonodarcovia k dispozícii výsledky prieskumu Eurobarometra, ako aj usmernenia, keďže posudzujú dva návrhy Komisie z novembra 2023 o presadzovaní práv cestujúcich a právach cestujúcich v súvislosti s multimodálnymi cestami, ako aj legislatívny návrh Komisie z roku 2013 o právach cestujúcich v leteckej doprave.

Súvislosti

EÚ je jedinou oblasťou na svete, v ktorej sú cestujúci chránení úplným súborom práv – či už ide o leteckú, železničnú, lodnú alebo autobusovú a autokarovú dopravu. Práva cestujúcich sa opierajú o tri základné kamene: nediskrimináciu; presné, včasné a dostupné informácie; okamžitá a primeraná pomoc. Táto ochrana je vo svete jedinečná.

Eurobarometer je nástroj prieskumu, ktorý používajú inštitúcie a agentúry EÚ na pravidelné monitorovanie stavu verejnej mienky v Európe v otázkach súvisiacich s Európskou úniou, ako aj postojov k témam politickej alebo sociálnej povahy. Tento prieskum Eurobarometra sa uskutočnil od 12. januára do 4. februára 2024 s rozhovormi s 26,601 občanmi.

O mam

Odporúčame pozrieť

lietadlo

Letecká doprava je v Európe populárna ako pred vypuknutím pandémie

Letecká doprava je v Európe opäť taká populárna ako pred vypuknutím pandémie ochorenia COVID-19. Na …

Consent choices