Európski poslanci v utorok vydláždili cestu pre lepšie riadenie európskeho vzdušného priestoru, čím umožnili viac priamych letov a menej meškaní a podporili klimatickú neutralitu.
Reforma pravidiel Jednotného európskeho neba, ktorá sa už dohodla na rokovaniach s Radou v marci minulého roka, posilňuje národné výkonnostné plány leteckých navigačných služieb a pomôže zlepšiť riadenie vzdušného priestoru EÚ. Tieto plány budú mať záväzné ciele a stimuly, aby boli lety efektívnejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu. Zriadi sa nezávislý poradný výbor na preskúmanie výkonnosti, ktorý by mal pomáhať Komisii a členským štátom EÚ pri prijímaní rozhodnutí o implementácii týchto plánov.
Okrem toho Komisia prijme výkonnostné ciele EÚ týkajúce sa kapacity, nákladovej efektívnosti, klimatických a environmentálnych faktorov pre letecké navigačné služby, ktoré sa majú preskúmať aspoň každé tri roky.
Ekologickejšie poplatky za leteckú navigáciu
Poslanci Európskeho parlamentu zabezpečili ustanovenie, ktoré ukladá Komisii úlohu posúdiť, ako by poplatky vyberané od používateľov vzdušného priestoru (letecké spoločnosti alebo prevádzkovatelia súkromných lietadiel) za poskytovanie leteckých navigačných služieb mohli používateľov povzbudiť ic tomu, aby boli šetrnejšími k životnému prostrediu, napríklad využívaním najhospodárnejšej dostupnej trasy alebo alternatív čistých technológií pohonu.
Viac konkurencie
Ďalšou kľúčovou požiadavkou poslancov počas rokovaní bolo podporiť hospodársku súťaž na trhu leteckých navigačných služieb. Nový návrh zákona zahŕňa možnosť pre poskytovateľov letových prevádzkových služieb obstarať si iné letecké navigačné služby, ako sú komunikačné, meteorologické alebo letecké informačné služby za trhových podmienok.
Vyhlásenia spravodajcov
„Reforma je krokom vpred pri odstraňovaní prekážok, vytváraní efektívnejšej kontroly a riadenia letovej prevádzky a znižovaní nákladov a emisií prostredníctvom kratších a bezpečnejších letov, z čoho budú ťažiť všetky európske letecké spoločnosti a najmä európski občania. Vytvorenie skutočne jednotného európskeho vzdušného priestoru však zablokovali členské štáty, ktoré sa nechceli vzdať národných právomocí pre väčšie dobro. Teraz vyzývam členské štáty, aby konštruktívne implementovali túto reformu,“ povedal spoluspravodajca Jens Gieseke (EPP, DE).
„Vzdušný priestor Európy je dnes ako veľká skladačka, kde každá krajina má svoj vlastný kúsok, ale bohužiaľ nie všetky do seba zapadajú. To vedie k obchádzkam, čakacím dobám a zbytočným nákladom. V roku 2023 meškali takmer tri z desiatich letov viac ako 15 minút. Vďaka novým pravidlám bude letectvo bezpečnejšie, presnejšie a priaznivejšie pre klímu,“ dodal spoluspravodajca Johan Danielsson (S&D, SE) a poďakoval za prácu aj bývalým spravodajcom Marianovi-Jeanovi Marinescuovi (EPP, RO) a Bogusławovi Liberadzkemu (S&D, PL).
Ďalší postup
Obaja spoluzákonodarcovia teraz schválili nové pravidlá – Rada tak urobila 26. septembra. Nadobudnú platnosť 20 dní po uverejnení v Úradnom vestníku EÚ. Zatiaľ čo väčšina ustanovení sa bude uplatňovať od tohto dátumu, ostatné ustanovenia (napríklad sankcie za porušenie nových pravidiel, nezávislosť národného dozorného orgánu) nadobudnú účinnosť až o dva roky neskôr.