automobily
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Analýza: Výroba áut v EÚ klesne tento rok v porovnaní s rokom 2019 o dva milióny

Výroba áut v Európskej únii (EÚ) klesne tento rok v porovnaní s rokom 2019 o dva milióny na 11 miliónov kusov. Spomaľuje sa aj medziročný rast výroby automobilov. Dodávateľský reťazec prejde konsolidáciou. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Coface.

„Výroba automobilov napriek svojmu rastu dosiahne približne 11 miliónov kusov, čo je približne o dva milióny menej ako v roku 2019. Navyše vidíme, že medziročný rast sa každým mesiacom spomaľuje a výroba v 2. polroku 2024 nedosiahne pôvodné očakávania zo začiatku tohto roka,“ spresnil Martin Procházka z Coface. „Z trhu máme signály o nenaplnených objemoch objednávok, ako aj o ich rušení, čo nepriaznivo ovplyvňuje celý reťazec. Problémom je aj iná ako očakávaná štruktúra predaja,“ spresnil Procházka.

Elektromobilita podľa neho zaostáva za očakávaniami a pokles výroby dodávateľov, ktorí sa domnievali, že sa zameriavajú na moderný perspektívny segment, je teraz ešte horší, ako v prípade tradičných. „Vidíme predlžovanie lehôt splatnosti, rastúci počet zaznamenaných platobných incidentov a zhoršujúce sa finančné výsledky v celom dodávateľskom reťazci. Bol by som však veľmi opatrný pri pripisovaní týchto ťažkostí ekologickej politike EÚ,“ upozornil Procházka. Faktom podľa neho je, že Európa hospodársky stagnuje pre drahé energie v dôsledku rusko-ukrajinského konfliktu. „Po energetickom šoku sa ceny plynu ustálili na dvojnásobku a elektriny na takmer trojnásobku predvojnovej úrovne, čo zdražuje výrobu a znižuje konkurencieschopnosť európskej produkcie v celosvetovom meradle,“ vysvetlil.

Viac..  Ľudovít Ódor: Európske automobilky sa musia vrátiť na špičku vo svete

Dosiahnutie akejkoľvek zmeny bude podľa neho veľmi ťažké. „Neočakávame koniec žiadneho koncového výrobcu, ale očakávame, že dodávateľský reťazec prejde určitou optimalizáciou kapacít a kapitálovou konsolidáciou a že niektoré závody sa zatvoria a iné prevezmú kapitálovo náročnejší konkurenti,“ podčiarkol.

Výroba na Slovensku je podľa neho stále nákladovo efektívna a hoci zdroje pracovnej sily nie sú nevyčerpateľné, celkový počet dobre kvalifikovaných ľudí je vysoký. „Slovensko tak zostáva atraktívnou investičnou destináciou, kde bude tento sektor prispievať k rastu miezd a životnej úrovne. Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí odliv výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať,“ dodal Procházka.

(TASR)

O mam

Odporúčame pozrieť

Dôvera spotrebiteľov v eurozóne aj v EÚ v apríli klesla viac, ako sa čakalo

Dôvera spotrebiteľov v eurozóne aj v celej Európskej únii (EÚ) sa v apríli znížila – …

Consent choices