Rada EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku vo štvrtok v Bruseli prijala svoju rokovaciu pozíciu k návrhu Európskej komisie (EK) týkajúcemu sa určitých zákazov vedenia motorových vozidiel. Ide o zákazy, ktoré sú súčasťou legislatívneho balíka EÚ o bezpečnosti cestnej premávky.
Ministri členských krajín prijali pozíciu, ktorej cieľom je zlepšiť bezpečnosť na cestách v Európe. Komisia navrhla, že členský štát, ktorý vodičský preukaz vydal, je v súlade s vlastnými vnútroštátnymi právnymi predpismi povinný vydať aj zákaz viesť motorové vozidlo, keď tento zákaz páchateľovi uložil iný členský štát – ten, kde bol spáchaný dopravný priestupok.
Maďarský minister dopravy Bálint Nagy, v mene maďarského predsedníctva v Rade EÚ, uviedol, že nový zákon ukončením beztrestnosti vážnych dopravných priestupkov pre šoférov s trvalým bydliskom v inej krajine zlepší bezpečnosť na európskych cestách. „Vodiči, ktorým bol v jednom členskom štáte odobratý vodičský preukaz pre závažné porušenie pravidiel cestnej premávky, budú stiahnutí z ciest v celej EÚ,“ vysvetlil Nagy v správe pre médiá.
Cieľom dopravnej politiky EÚ je zlepšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet úmrtí, zranení a materiálnych škôd. Dôležitým prvkom tejto politiky je dôsledné presadzovanie trestov za dopravné priestupky spáchané v EÚ. Rada ministrov však poukázala, že vzhľadom na to, že členský štát nemôže zabezpečiť, aby jeho vnútroštátne rozhodnutia o zákazoch viesť motorové vozidlá vykonávali ostatné členské štáty, je jej alternatívna pozícia založená na mechanizme vzájomného uznávania preukazov podľa novej smernice o vodičských preukazoch.
Rokovacia pozícia Rady EÚ obsahuje viaceré nové prvky. Rada chce, aby rôzne typy zákazov vedenia motorového vozidla boli jasne definované a boli vykonané úpravy, aby všetky členské štáty mohli implementovať smernicu o vodičských preukazoch, aj keď určité typy zákazov vedenia motorového vozidla v ich vnútroštátnom systéme neexistujú. Za účelom zníženia administratívnej záťaže zákazy vedenia motorových vozidiel s trvaním kratším ako tri mesiace, pri ktorých je zostávajúca doba výkonu kratšia ako jeden mesiac, sú vylúčené z rozsahu pôsobnosti smernice. Z rovnakého dôvodu sa aj množstvo informácií, ktoré si majú vymieňať členské štáty vydania preukazov a členské štáty priestupku, obmedzilo na minimum. Všetky informácie sa vymieňajú cez zabezpečený digitálny formát prostredníctvom siete vodičských preukazov EÚ (RESPER).
Podľa pozície Rady EÚ si členský štát priestupku ponecháva možnosť uplatňovať zákazy vedenia motorových vozidiel a akékoľvek doplňujúce podmienky v nich stanovené, kým ich vodič nesplní. Členský štát priestupku môže uložiť aj lehotu zákazu opätovného vydania vodičského preukazu, počas ktorej môže rozhodnúť o neuznaní vodičského preukazu, ktorý bol opätovne vydaný v domovskom členskom štáte páchateľa.
Na druhej strane si členský štát, ktorý vydal preukaz, ponecháva možnosť posúdiť spôsobilosť vodiča šoférovať a po tomto posúdení prijať opatrenia, ktoré považuje za vhodné v súlade s jeho vnútroštátnym právom. Po prijatí svojho rokovacieho mandátu môže Rada EÚ začať rokovania s Európskym parlamentom s cieľom dohodnúť sa na konečnom znení legislatívy.
(TASR)