automobil
Ilustračné PHOTO: © European Union-EP.

Členské krajiny EÚ prijali pozíciu k určitým zákazom vedenia motorových vozidiel

Rada EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku vo štvrtok v Bruseli prijala svoju rokovaciu pozíciu k návrhu Európskej komisie (EK) týkajúcemu sa určitých zákazov vedenia motorových vozidiel. Ide o zákazy, ktoré sú súčasťou legislatívneho balíka EÚ o bezpečnosti cestnej premávky.

Ministri členských krajín prijali pozíciu, ktorej cieľom je zlepšiť bezpečnosť na cestách v Európe. Komisia navrhla, že členský štát, ktorý vodičský preukaz vydal, je v súlade s vlastnými vnútroštátnymi právnymi predpismi povinný vydať aj zákaz viesť motorové vozidlo, keď tento zákaz páchateľovi uložil iný členský štát – ten, kde bol spáchaný dopravný priestupok.

Maďarský minister dopravy Bálint Nagy, v mene maďarského predsedníctva v Rade EÚ, uviedol, že nový zákon ukončením beztrestnosti vážnych dopravných priestupkov pre šoférov s trvalým bydliskom v inej krajine zlepší bezpečnosť na európskych cestách. „Vodiči, ktorým bol v jednom členskom štáte odobratý vodičský preukaz pre závažné porušenie pravidiel cestnej premávky, budú stiahnutí z ciest v celej EÚ,“ vysvetlil Nagy v správe pre médiá.

Cieľom dopravnej politiky EÚ je zlepšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet úmrtí, zranení a materiálnych škôd. Dôležitým prvkom tejto politiky je dôsledné presadzovanie trestov za dopravné priestupky spáchané v EÚ. Rada ministrov však poukázala, že vzhľadom na to, že členský štát nemôže zabezpečiť, aby jeho vnútroštátne rozhodnutia o zákazoch viesť motorové vozidlá vykonávali ostatné členské štáty, je jej alternatívna pozícia založená na mechanizme vzájomného uznávania preukazov podľa novej smernice o vodičských preukazoch.

Rokovacia pozícia Rady EÚ obsahuje viaceré nové prvky. Rada chce, aby rôzne typy zákazov vedenia motorového vozidla boli jasne definované a boli vykonané úpravy, aby všetky členské štáty mohli implementovať smernicu o vodičských preukazoch, aj keď určité typy zákazov vedenia motorového vozidla v ich vnútroštátnom systéme neexistujú. Za účelom zníženia administratívnej záťaže zákazy vedenia motorových vozidiel s trvaním kratším ako tri mesiace, pri ktorých je zostávajúca doba výkonu kratšia ako jeden mesiac, sú vylúčené z rozsahu pôsobnosti smernice. Z rovnakého dôvodu sa aj množstvo informácií, ktoré si majú vymieňať členské štáty vydania preukazov a členské štáty priestupku, obmedzilo na minimum. Všetky informácie sa vymieňajú cez zabezpečený digitálny formát prostredníctvom siete vodičských preukazov EÚ (RESPER).

Viac..  Miriam Lexmann: Zákaz spaľovacích motorov musíme revidovať, bolo to zlé rozhodnutie

Podľa pozície Rady EÚ si členský štát priestupku ponecháva možnosť uplatňovať zákazy vedenia motorových vozidiel a akékoľvek doplňujúce podmienky v nich stanovené, kým ich vodič nesplní. Členský štát priestupku môže uložiť aj lehotu zákazu opätovného vydania vodičského preukazu, počas ktorej môže rozhodnúť o neuznaní vodičského preukazu, ktorý bol opätovne vydaný v domovskom členskom štáte páchateľa.

Na druhej strane si členský štát, ktorý vydal preukaz, ponecháva možnosť posúdiť spôsobilosť vodiča šoférovať a po tomto posúdení prijať opatrenia, ktoré považuje za vhodné v súlade s jeho vnútroštátnym právom. Po prijatí svojho rokovacieho mandátu môže Rada EÚ začať rokovania s Európskym parlamentom s cieľom dohodnúť sa na konečnom znení legislatívy.

(TASR)

O mam

Odporúčame pozrieť

automobily

Prieskum: Európski vodiči sa za volantom rozptyľujú mobilom, šoférujú aj unavení

Európski vodiči sa pri šoférovaní rozptyľujú mobilom, za volant sadajú aj veľmi unavení, prekračujú povolenú …

Consent choices