V EÚ vyrobili prvý „solárny“ letecký petrolej

solar jet
PHOTO: Ilustračné Flickr.

V rámci výskumného projektu SOLAR-JET, ktorý je financovaný EÚ, bol vyrobený prvý „solárny“ letecký petrolej z vody a oxidu uhličitého (CO2) na svete. Výskumní pracovníci po prvýkrát úspešne predviedli kompletný výrobný proces obnoviteľného kerozínu, pričom ako zdroj vysokoteplotnej energie využili koncentrované svetelné žiarenie. Projekt je stále v skúšobnej fáze – pomocou simulovaného slnečného žiarenia sa v laboratórnych podmienkach vyrobilo zatiaľ len malé množstvo leteckého petroleja. Výsledky však naznačujú, že v budúcnosti by sa mohli zo slnečného žiarenia, CO2 a vody vyrábať akékoľvek tekuté uhľovodíkové palivá.

Európska komisárka pre výskum, inovácie a vedu Máire Geogheganová-Quinnová uviedla: „Význam tejto technológie spočíva v tom, že by sme v budúcnosti mohli vyrábať dostatok ekologickejšieho paliva pre lietadlá, autá a iné druhy dopravy. Týmto spôsobom by sa výrazne zvýšila energetická bezpečnosť a zároveň by sa našlo využitie pre jeden z hlavných skleníkových plynov zodpovedných za globálne otepľovanie.“ 

Výrobný proces

V prvom kroku sa koncentrované svetlo, ktoré simulovalo slnečné žiarenie, použilo na premenu oxidu uhličitého a vody na syntézny plyn (synplyn) vo vysokoteplotnom solárnom reaktore (pozri obrázok hore) obsahujúcom látky na báze oxidov kovov vyvinuté na technologickom inštitúte ETH v Zürichu. Zo synplynu (zmesi vodíka a oxidu uhoľnatého) následne Shell pomocou Fischerovej-Tropschovej metódy vyrobil kerozín.

Viac..  Tri členské štáty EÚ podporia projekty výroby vodíka z obnoviteľných zdrojov

Hoci výroba syntézneho plynu pomocou koncentrovaného slnečného žiarenia je stále v počiatočnom štádiu vývoja, spoločnosti na celom svete vrátane Shellu už začínajú používať synplyn na výrobu kerozínu. Kombinácia týchto dvoch prístupov má potenciál poskytovať bezpečné, udržateľné a dostatočne veľké dodávky leteckého paliva, ako aj motorovej nafty a benzínu, alebo dokonca plastov. Palivá vyrobené Fischerovou-Tropschovou metódou už získali osvedčenie a môžu sa využívať pri existujúcich vozidlách a lietadlách, pričom nie je potrebná žiadna úprava ich motora ani palivovej infraštruktúry.

O ram

Odporúčame pozrieť

letecka preprava

70 % leteckých palív na letiskách EÚ bude musieť byť do roku 2050 ekologických

Europoslanci v stredu schválili nový zákon na zvýšenie využívania udržateľných palív, ako sú moderné biopalivá …

Consent choices