VARŠAVA / Keď miniete policajnú hliadku s radarom, neznamená to, že ste v bezpečí, lebo o niekoľko metrov ďalej nebude stáť hneď ďalšia. Obrovský pozor by ste si na to mali dať najmä u našich severných susedov. Tí od januára začali nové spôsoby merania využívať naplno.
Pri kaskádovom meraní rýchlosti pritom druhú hliadku mnohí vodiči ani neočakávajú. A pritom sa nachádza iba niekoľko kilometrov za tou prvou. „Ide o to, aby vodič, ktorý prešiel prvou kontrolou, ktorej sa vyhol zrazu nepridal a neprekračoval tak rýchlosť,“ uviedla dopravná policajtka z Poľska Joanna Radwańska. Prvá hliadka merajúca rýchlosť tak funguje v zmysle volavky. Keď ju vodiči minú, zvyčajne si myslia, že sú v bezpečí. „Zvyšuje to našu efektivitu, odhaľujeme oveľa viac vinníkov ako pri bežných jednorázových kontrolách,“ povedal hovorca polície Sebastian Gleń.
A ani to nie je koniec, pretože na vodičov môže čakať ešte aj tretí stupeň kontroly, a to v podobe neoznačenej cestnej hliadky. „Bežne sa stáva, že vodiči nás vyblikajú navzájom. Ale teraz to budú mať ťažšie. Vodič si myslí, že je po všetkom a my ho pristihneme priamo pri čine,“ pokračoval hovorca polície.
Druhým „zákernejším“ spôsobom merania, pri ktorom policajtov ani nevidíte, je takzvané úsekové meranie, ktoré spriemeruje vašu rýchlosť na určitom úseku. „Úsekové meranie je meranie, pri ktorom sa sleduje priemerná rýchlosť automobilu a na konci tohto úseku sa vyhodnocuje či daný vodič prekročil, alebo neprekročil maximálnu povolenú rýchlosť,“ informoval slovenský konzul vo Varšave Tomáš Kašaj. V praxi to znamená, že pokiaľ vodič prejde úsek rýchlejšie ako by mal, čaká naň pokuta. Zastaviť ho však nemusia policajti z cestnej inšpekcie na mieste ale pokutu mu môžu poslať priamo domov. A to aj v prípade, že ide o slovenského vodiča.
Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk