V pondelok prebehol výstražný hodinový štrajk vodičov a vodičiek MHD v Bratislave a Košiciach. Štrajkujúci upozornili na kritickú situáciu v mestských hromadných podnikoch spôsobenú pandémiou a hroziacu možnosť prepúštania. To podľa poslanca Európskeho parlamentu a podpredsedu hnutia Progresívne Slovensko Martina Hojsíka môže viesť k zhoršeniu kvality verejnej dopravy a oslabeniu boja s klimatickou krízou. Tému chce riešiť aj s predstaviteľmi Európskej komisie.
„Vyjadrujem podporu vodičom a vodičkám MHD v Bratislave a Košiciach. Štrajková pohotovosť a dnešný výstražný hodinový štrajk sú varovným signálom, ktorý vláda nesmie ignorovať. Kritická situácia, v ktorej sa verejní prepravcovia z Bratislavy, Košíc, ale aj Žiliny či Prešova ocitli, je dlhodobo neudržateľná a vláda musí konať a pomôcť im. Je nespravodlivé, ak štát nepomôže mestskej hromadnej doprave, keď už pomohol aj súkromným prepravcom,“ uviedol europoslanec a podpredseda Progresívneho Slovenska Martin Hojsík.
„Stretávajú sa tu tri dôležité témy. Jednou je ochrana zamestnanosti počas pandémie a pomoc ľuďom, ktoré sú ňou postihnutí. Druhou je hrozba zhoršenia kvality poskytovanej hromadnej dopravy v najväčších slovenských mestách. Treťou je podpora a rozvoj nízkoemisnej a finančne dostupnej verejnej dopravy, ktorá je kľúčová pre boj s klimatickou krízou. Som presvedčený, že ak vláda dokázala pomôcť veľkým, súkromným firmám, môže pomôcť aj mestským dopravným podnikom,“ doplnil dôvody podpory štrajku europoslanec Hojsík.
„Túto tému chcem otvoriť aj na európskej úrovni. Európskej komisie sa budem pýtať, či doterajšia kroky vlády nie sú v rozpore s pravidlami štátnej pomoci. Štát pridelil pomoc iba niektorým, vybraným, firmám. To je podľa mňa nespravodlivé, pretože štát tak diskriminuje mestá ako Bratislava a Košice, ale aj viaceré ďalšie, a súčasne tým podkopáva ochranu životného prostredia. Považujem za potrebné konať,“ vysvetlil podpredseda PS Martin Hojsík.