
Podľa Európskej komisii je možné, že až 25% prepravy odpadu z EÚ do rozvojových krajín v Afrike a Ázii je v rozpore s medzinárodnými predpismi. Končí na skládke, alebo sa s ním nesprávne nakladá. To má v konečnom dôsledku vážny vplyv na ľudské zdravie, ale aj životné prostredie. Komisia preto navrhuje prísnejšie predpisy o vnútroštátnych kontrolách pri prepravovaní odpadu.
Podľa komisára pre životné prostredie Janeza Potočnika už nastal čas na prísnejšie kontroly vo všetkých členských štátoch. Tie sú totiž v jednotlivých krajinách EÚ rozdielne. Vývozcovia odpadu si ako tranzitné preto vyberajú tie, kde sa stretne s „najmiernejšími kontrolami.“
Komisia preto navrhuje nové školenia pre kontrolórov, ktorí sa tak budú môcť sústrediť na často využívané tranzitné trasy s odpadom. Inšpekcia bude môcť po novom takisto požadovať od prepravcu dôkaz o legálnosti zásielky, ktorý bude hovoriť o tom, že v tretej krajine sa s odpadom naloží v súlade s predpismi . Tým sa tiež zabráni napríklad úniku cenných surovín ako kobaltu v elektronickom odpade, budú sa môcť recyklovať a opäť uviesť na trh.
Podľa nariadenia Európskej únie o preprave odpadu sa zakazuje akýkoľvek jeho vývoz do krajín, ktoré nie sú členmi OECD. Pokiaľ by takúto zásielku kontrolóri odhalili, musí byť prepravená späť do krajiny pôvodu.