Európsky parlament v utorok schválil nariadenie, ktoré povedie k postupnému zníženiu emisných limitov pre nové osobné automobily predávané v EÚ na 95g/km do roku 2020. Výnimka umožňujúca, aby sa nový emisný limit vzťahoval iba na 95% automobilov vozového parku výrobcu, bude platná iba v roku 2020. Nové pravidlá počítajú v rokoch 2020 – 2022 s udeľovaním superkreditov, ktoré by mali automobilové spoločnosti motivovať k výrobe vozidiel šetrnejších k životnému prostrediu.
Parlamentní vyjednávači počas rokovaní s Radou EÚ presadili rýchlejšie zavádzanie nižšieho emisného cieľa do praxe. Platnosť výnimky, ktorá umožňuje, aby sa nový emisný limit 95g/km vzťahoval iba na 95% automobilov vozového parku výrobcu, bude obmedzená na jediný rok: 2020.
“Toto hlasovanie potvrdzuje, že Európa bude naďalej na špici v znižovaní emisií automobilov. Cieľ 95g predstavuje zníženie emisií CO2 o 15 miliónov ton ročne. Náklady na inováciu však musia byť sociálne prijateľné a ekonomicky uskutočniteľné tak pre spotrebiteľov, ako aj pre výrobcov,” uviedol spravodajca Thomas Ulmer (EPP, DE). “Zavádzame tiež nové testovacie cykly, ktoré lepšie zohľadnia skutočné jazdné podmienky,” dodal.
Superkredity
Takzvané superkredity, teda systém váženia emisií uprednostňujúci čistejšie automobily v rámci vozového parku jedného producenta, by mali byť udeľované iba v rokoch 2020 – 2022. Maximálny strop pre každého výrobcu automobilov bude v tomto období stanovený na úrovni 7,5 g/km. Vozidlá emitujúce menej ako 50g/km sa budú v roku 2020 počítať ako dva osobné automobily, v roku 2021 ako 1,67 osobného automobilu, v roku 2022 to bude 1,33 osobného automobilu a v roku 2023 jeden osobný automobil. Superkredity nebudú udeľované v rokoch 2016-2020.
Reálnejší testovací protokol
Nový celosvetový skúšobný postup pre ľahké úžitkové automobily (WLTP), ktorý vypracovala OSN, by mal podľa schváleného textu vstúpiť do platnosti čo najskôr, nakoľko lepšie zohľadňuje skutočné podmienky na cestách. Európska komisia naznačila, že by sa v rámci EÚ mohol začať uplatňovať od roku 2017.
Nedávne štúdie podľa poslancov ukazujú, že výrobcovia automobilov využili slabiny súčasného testovacieho protokolu. Výsledkom sú údaje o spotrebe a emisiách, ktoré sú na míle vzdialené od hodnôt dosiahnutých pri bežných jazdných podmienkach.
„Inovácie slúžia ako hybná sila pre vytváranie nových pracovných miest. Automobilový priemysel má vysoký potenciál pre budúcnosť EÚ a zvýšenie zamestnanosti obyvateľov nás posunie bližšie k uskutočneniu našich osobných aj profesionálnych cieľov. Musíme ale vždy myslieť na budúcnosť a zlepšovanie kvality životného prostredia,“ uviedla poslankyňa Katarína Neveďalová (S&D, SK).