Privatizácia železníc. A budeme takto lacnejšie cestovať?

železnice
PHOTO: Ilustračné Flickr.

Pred Európskym parlamentom v Štrasburgu sa konali veľké protesty železničiarov proti privatizácii osobnej železničnej dopravy.

Príkladom fungovania privatizovaných železníc je Veľká Británia, kde zbierajú skúsenosti od roku 1994. Ostatný prieskum z januára 2014 však poukázal na vyše 50 percentnú nespokojnosť cestujúcich so službami a cenami súkromných poskytovateľov. Cestujúci zastávajú názor, že by sa vytvorený zisk mal vracať vo forme zlepšenia kvality služieb a znižovania cien. V mestách je veľká časť obyvateľstva odkázaná na túto formu prepravy do práce. Preto je otázka ceny najdôležitejšia. Štát reguluje cenu prepravy osôb a tiež maximálnu výšku zvýšenia ceny prepravného za rok.

Je toto cesta aj pre Slovensko?

Železnice SR (ŽSR) vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR. Od 1. januára 2002 sa ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). Následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., zabezpečujúcu nákladnú dopravu.

Viac..  DiscoverEU: Mladí Európania sa môžu opäť hlásiť o preukazy na cestovanie zadarmo

Európska komisia chce rozbiť monopoly v európskom železničnom sektore

Francois Coart, prezident Európskej železničnej nákladnej asociácie (ERFA) je zástancom tejto zmeny a tvrdí, že štát si takto bude môcť vyberať poskytovateľa tejto služby, kontrolovať jej kvalitu a cenu, ktorá musí byť vystavená konkurencii.

Pre viac informácií si pozrite priložené video:

O tkl

Odporúčame pozrieť

Ivan Štefanec: Energetická náročnosť bývania sa musí zmenšiť, budúcnosť je fotovoltika

Na bezplatný odber spravodajstva z EÚ do vášho emailu sa môžete prihlásiť tu: PRIHLÁSENIE. Energetická …

Consent choices