Pred Európskym parlamentom v Štrasburgu sa konali veľké protesty železničiarov proti privatizácii osobnej železničnej dopravy.
Príkladom fungovania privatizovaných železníc je Veľká Británia, kde zbierajú skúsenosti od roku 1994. Ostatný prieskum z januára 2014 však poukázal na vyše 50 percentnú nespokojnosť cestujúcich so službami a cenami súkromných poskytovateľov. Cestujúci zastávajú názor, že by sa vytvorený zisk mal vracať vo forme zlepšenia kvality služieb a znižovania cien. V mestách je veľká časť obyvateľstva odkázaná na túto formu prepravy do práce. Preto je otázka ceny najdôležitejšia. Štát reguluje cenu prepravy osôb a tiež maximálnu výšku zvýšenia ceny prepravného za rok.
Je toto cesta aj pre Slovensko?
Železnice SR (ŽSR) vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR. Od 1. januára 2002 sa ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). Následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., zabezpečujúcu nákladnú dopravu.
Európska komisia chce rozbiť monopoly v európskom železničnom sektore
Francois Coart, prezident Európskej železničnej nákladnej asociácie (ERFA) je zástancom tejto zmeny a tvrdí, že štát si takto bude môcť vyberať poskytovateľa tejto služby, kontrolovať jej kvalitu a cenu, ktorá musí byť vystavená konkurencii.
Pre viac informácií si pozrite priložené video: