Letecká doprava už dávno nie je výsadou bohatých ľudí. Ročne ju využíva až 600 miliónov Európanov, ktorí cestujú na dovolenky či služobné cesty. Lietadlá však často lietajú okľukou, kvôli čomu trávia ľudia na palube dlhé hodiny. Za kratšie lety a nižšie emisie sa stavia legislatíva s názvom Jednotné európske nebo. Hlavným zámerom novej reformy je zjednotiť európsky priestor nielen na súši, ale aj vo vzduchu.
Jednotný vzdušný priestor nie je záležitosťou poslednej doby. Snaha o rýchlejšie lety začala už pred 14-timi rokmi a už vtedy spojila manažment letovej prevádzky a navigačné služby. Nepriniesla však očakávané výsledky.
„Museli sme upraviť nariadenie, ktorého cieľom je urýchliť uskutočnenie reformy a zároveň zachovať pôvodné ciele a zásady,“ uviedla pre spravodajský portál EuropskeNoviny.sk europoslankyňa Katarína Neveďalová.
Peniaze vyhodené do vzduchu
Nedostatky v roztrieštenom európskom vzdušnom priestore stoja letecké spoločnosti a ich zákazníkov dodatočné náklady v nemalých sumách. V súvislosti s tým sa vzdialenosť priemerného letu predlžuje až o 42 kilometrov, čo sa prejavuje aj vo vyššej spotrebe paliva. Nevýhody to prináša aj pre cestujúcich, ktorí sa v dôsledku meškania zdržiavajú viac na už aj tak preplnených letiskách. Rovnako to pociťujú tiež ich peňaženky v podobe drahých používateľských poplatkov.
Americký ekvivalent
O tom, že sa vzdušný priestor využíva na plné obrátky, svedčí vysoký počet letov. Vďaka európskemu nebu piloti vzlietnu na oblohu viac ako 2 milión krát len v priebehu jedného trimestra. Podľa Neveďalovej treba pri koncepte prihliadnuť i na finančné a environmentálne aspekty. Dobrou správou však je, že aj po odstránení fyzických hraníc máme k dispozícii až 28 vzdušných priestorov. Vytvorením Európskej leteckej agentúry sme výrazne pokročili dopredu, pretože táto inštitúcia prakticky kopíruje Federálnu leteckú správu Spojených štátov.
„To umožní Európskej únii výrazne posilniť svoje postavenie ako globálneho aktéra v leteckej doprave,“ teší sa europoslankyňa Neveďalová.
Nadšenie nezdieľajú hlavne letoví dispečeri, podľa ktorých môže centrálna kontrola ohroziť bezpečnosť cestujúcich. Europoslanci však tvrdia, že ide o prínos pre všetkých, nielen pre spotrebiteľov.