
V roku 2013 sa už druhýkrát po sebe výrazne znížil počet ľudí, ktorí zomreli na európskych cestách v dôsledku dopravných nehôd. Podľa predbežných údajov sa počet úmrtí na cestách znížil o 8 % v porovnaní s rokom 2012, po tom, ako sa v roku 2012 znížil o 9 % v porovnaní s rokom 2011. To znamená, že EÚ je na dobrej ceste k dosiahnutiu strategického cieľa zníženia počtu úmrtí na cestách od roku 2010 do roku 2020 o polovicu. Bezpečnosť cestnej premávky je jedným z veľkých úspechov Európy. Zníženie o 17 % od roku 2010 znamená, že sa zachránilo približne 9000 ľudských životov.
Podpredseda Európskej komisie Siim Kallas, zodpovedný za mobilitu a dopravu, k tomu uviedol: „Bezpečnosť cestnej premávky je pre Európu niečo ako obchodná značka. Preto je nesmierne dôležité, že dobré výsledky dosiahnuté v roku 2012 neboli len náhodným úspechom. Som hrdý, keď vidím, že Európa sa opäť výrazne posunula k dosiahnutiu cieľa bezpečnosti cestnej premávky stanoveného na rok 2020. Ešte stále však na európskych cestách každý deň zomiera 70 ľudí, takže sa nemôžeme oddávať sebauspokojeniu. Musíme na všetkých úrovniach pokračovať v našom spoločnom úsilí o ďalšie zlepšenie bezpečnosti na európskych cestách.“
Štatistické údaje podľa jednotlivých krajín (pozri tabuľku nižšie) ukazujú, že úmrtnosť na cestách sa v rôznych častiach EÚ výrazne odlišuje. Priemerne v EÚ zomrelo v dôsledku dopravnej nehody 52 ľudí na milión obyvateľov. Krajinami s najnižším počtom úmrtí na cestách naďalej zostávajú Spojené kráľovstvo, Švédsko, Holandsko a Dánsko, ktoré ohlásili približne 30 úmrtí na milión obyvateľov. Svoje poradie v zozname výrazne zlepšili najmä Španielsko, Nemecko a Slovensko, ktoré sa posunuli medzi krajiny dosahujúce tradične najlepšie výsledky.
Iba pred niekoľkými rokmi, v roku 2011, sa pokrok v medziročnom znižovaní úmrtí na cestách zmenšil na 2 %, čo bolo veľkým sklamaním. Zníženie o 9 % v roku 2012 a o 8 % v roku 2013 však znamená, že členské štáty sú opäť na dobrej ceste k dosiahnutiu strategického cieľa.
Tie členské štáty, ktoré dosiahli pokrok, no v ktorých úmrtnosť v dôsledku dopravných nehôd ešte stále prevyšuje priemer EÚ (Poľsko, Bulharsko, Lotyšsko, Litva a Grécko), by sme radi povzbudili k zvýšeniu úsilia. Osobitnú pozornosť si zasluhuje situácia v Lotyšsku, kde sa situácia v bezpečnosti cestnej premávky bohužiaľ počas predchádzajúceho roka vôbec nezlepšila. Počet úmrtí na cestách sa zvýšil aj na Malte a v Luxembursku, aj keď celkové počty za tieto krajiny sú také nízke, že ani veľké medziročné výkyvy nie sú štatisticky významné.
Ďalšou znepokojujúcou črtou týchto štatistík je situácia zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Počet usmrtených chodcov sa znižuje pomalšie, než sa očakávalo, a počet usmrtených cyklistov sa v poslednom čase dokonca zvýšil. Čiastočnou príčinou je to, že na cestách pribúda cyklistov. Členské štáty stoja pred výzvou, aby nabádali obyvateľov na častejšie uprednostňovanie jazdy na bicykli pred vozením sa v aute, no zároveň sa postarali o to, aby prechod od áut k bicyklom bol bezpečný.
Počet úmrtí na milión obyvateľov (úmrtnosť na cestách) | Vývoj celkových počtov úmrtí | ||||||
2001 | 2010 | 2012 | 2013 | 2010 – 2013 | 2011 – 2012 | 2012 – 2013 | |
Belgicko | 145 | 77 | 70 | 65 | -15% | -11% | -7% |
Bulharsko | 124 | 105 | 82 | 82 | -22% | -8% | 0% |
Česká republika | 130 | 77 | 71 | 63 | -19% | -4% | -12% |
Dánsko | 81 | 46 | 30 | 32 | -30% | -24% | 8% |
Nemecko | 85 | 45 | 44 | 41 | -9% | -10% | -7% |
Estónsko | 146 | 59 | 65 | 61 | 3% | -14% | -7% |
Írsko | 107 | 47 | 35 | 42 | -11% | -13% | 19% |
Grécko | 172 | 112 | 92 | 81 | -28% | -10% | -12% |
Španielsko | 136 | 53 | 41 | 37 | -30% | -8% | -10% |
Francúzsko | 134 | 62 | 56 | 50 | -19% | -8% | -11% |
Chorvátsko | 146 | 99 | 91 | 86 | -14% | -7% | -6% |
Taliansko | 125 | 70 | 62 | 58 | -17% | -5% | -6% |
Cyprus | 140 | 73 | 61 | 53 | -28% | -28% | -14% |
Lotyšsko | 236 | 103 | 85 | 86 | -17% | -1% | 1% |
Litva | 202 | 95 | 99 | 85 | -11% | 2% | -15% |
Luxembursko | 159 | 64 | 66 | 87 | 36% | 3% | 32% |
Maďarsko | 121 | 74 | 61 | 59 | -20% | -5% | -2% |
Malta | 41 | 36 | 27 | 54 | 50% | -48% | 100% |
Holandsko | 62 | 32 | 34 | – | 6% | 3% | – |
Rakúsko | 119 | 66 | 63 | 54 | -19% | 2% | -15% |
Poľsko | 145 | 102 | 93 | 87 | -15% | -15% | -6% |
Portugalsko | 163 | 80 | 68 | 62 | -23% | -19% | -9% |
Rumunsko | 109 | 117 | 101 | 92 | -21% | 1% | -9% |
Slovinsko | 140 | 67 | 63 | 61 | -10% | -8% | -4% |
Slovensko | 114 | 69 | 55 | 42 | -39% | -9% | -24% |
Fínsko | 84 | 51 | 47 | 48 | -5% | -13% | 3% |
Švédsko | 66 | 28 | 30 | 28 | -1% | -11% | -7% |
Veľká Británia | 61 | 30 | 29 | 29 | -4% | -8% | -1% |
EÚ | 113 | 62 | 56 | 52 | -17% | -9% | -8% |