Systém eCall by mohol zachrániť 2 500 ľudských životov ročne!

eCall
PHOTO: Ilustračné Flickr.

Hoci počet úmrtí na cestách v Európe sa za posledné desaťročie znížil o 43%, každý rok na cestách zomrie približne 25 500 ľudí a ďalších 250 000 sa vážne zraní. Medzi najohrozenejších účastníkov pritom patria chodci, cyklisti, motoristi a starší ľudia. Vážne dopravné nehody sa častejšie stávajú v mestských než vidieckych oblastiach.  V snahe zachrániť ľudské životy EÚ plánuje zaviesť automatický systém privolania pomoci „eCall“.

Ušetri čas = zachráň život

V prevažnej väčšine prípadov je to čas, ktorý rozhoduje o záchrane života obete havárie. Úlohou pracovníkov záchrannej služby je čo najrýchlejšie od volajúceho zistiť presné informácie o polohe či počte a stave zranených. „V závislosti od hovorov musíte nájsť správnu rovnováhu medzi získaním informácií a získaním času. Veľmi často sa to pohybuje v rozmedzí zhruba 1-2 minúty. Ak za tento čas získame presnú polohu a potrebné informácie, potom obeť nedopláca na meškanie,“ upresňuje Hervé Fanuel z Belgickej záchrannej služby.

Niekedy je však dosť náročné tieto informácie zistiť. Najmä v oblastiach mimo väčších miest je komplikované presne určiť polohu miesta dopravnej nehody. Autá vybavené systémom eCall by v budúcnosti tento problém mali vyriešiť.

Ako to funguje?

V prípade nehody systém eCall automaticky zavolá najbližšej záchrannej službe. Aj keď je pasažier zranený a nie je schopný rozprávať, záchranka dostane aspoň tie najnutnejšie informácie vrátane presnej polohy. V prípade potreby sa pomoc dá zavolať aj manuálne stlačením červeného tlačidla. Ak ste teda svedkom nehody, stačí ho stlačiť a záchranná služba bude vedieť, kde sa nachádzate.

Viac..  Krajiny EÚ odporúčajú menšie vystavenie občanov pasívnemu fajčeniu a aerosólom

Nebude to také ľahké…

Aj keď by eCall mohol zachrániť vyše 2 500 životov v EÚ ročne, jeho zavedenie sa zrejme nezaobíde bez problémov. Ako sa napríklad vyhnúť záplave neopodstatnených telefonátov? Riaditeľ talianskej linky 112 Piero Brambillia uvažuje nad tým, ako vytvoriť filtrovací systém medzi volajúcim a záchrannou službou: „podľa mňa je ťažké si predstaviť nejaký rozlišovací postup. Operátor si sám dokáže zhodnotiť, čo sa v skutočnosti stalo. Robí to po telefóne vo chvíli, keď mu obyčajní ľudia v núdzi zavolajú a to isté bude robiť aj pri eCall.“ Okrem toho istý čas potrvá, kým sa záchranné služby v niektorých štátoch zmodernizujú tak, aby boli schopné spoľahlivo volania eCall vybaviť. Na záchranný systém eCall si teda pravdepodobne budeme musieť počkať do roka 2017.

Viac sa dozviete v priloženom videu:

O ram

Odporúčame pozrieť

autonehoda

Bezpečnosť cestnej premávky: počet úmrtí na európskych cestách je na úrovni spred pandémie

Podľa konečných údajov o smrteľných nehodách na cestách v roku 2021, ktoé uverejnila Komisia, bolo …

Consent choices