Eurotunel je nevyužitý! Preprava tovaru bude preto lacnejšia

Eurotunel
PHOTO: Ilustračné Flickr.

Európska komisia privítala oznámenia Eurotunelu o záväzku k zníženiu súčasnej úrovne poplatkov za prístupové dráhy. Tieto poplatky, ktoré sú uložené prevádzkovateľom nákladnej železničnej dopravy využívajúcim tunel pod Lamanšským prielivom, by sa mali znížiť až o 50%. V najbližších piatich rokoch by to malo viesť k zdvojnásobeniu nákladnej železničnej dopravy v tuneli.

Momentálne je v tuneli až 43% nevyužitej kapacity. Hlavným dôvodom sú vysoké poplatky za prístup k infraštruktúre a výsledkom je, že väčšina nákladov je namiesto železníc prevážaná na nákladných vozidlách.

Podpredseda Európskej komisie Siim Kallas: „Vítam vyhlásenie Eurotunelu, pretože by mal pripraviť spôsob pre prepravu väčšieho množstva nákladu za nižšie ceny. Je logické odblokovať hlavnú prekážku v európskej prepravnej sieti. Je to dobrá správa pre európske podniky, ktoré sa spoliehajú na efektívne a konkurencieschopné ceny dopravných služieb a tiež dobrá správa pre ich zákazníkov. Taktiež je to dobrá správa pre životné prostredie, pretože koľajnice sú energeticky najefektívnejším spôsobom prepravy tovaru.

V súčasnosti jazdí tunelom každý deň priemerne len sedem nákladných vlakov. Železničné nákladné spoločnosti sa sťažujú, že nadmerné poplatky za prístup k dráham, ktoré sa šplhajú až do výšky 4500 eur za jeden nákladný vlak, robia využitie tunela neekonomickým. V rámci nového systému nákladných poplatkov v Eurotuneli sa ich priemerné zníženie bude líšiť, ale odhaduje sa, že sa bude pohybovať medzi 30 – 45 %. Sú stanovené aj ďalšie kľúčové opatrenia, ako zavedenie zliav pre nových účastníkov a viac typov nákladných vlakov, zrušenie bezpečnostných poplatkov, a prísľub, že nový systém bude v prevádzke od júna 2014 až do roku 2023.

Viac..  Europoslanci aktualizovali pravidlá o vodičských preukazoch na zvýšenie bezpečnosti

Záväzok Eurotunelu je priamou odpoveďou na právne prešetrovanie Európskou komisiou. Ide o prešetrovanie voči Francúzsku a Veľkej Británii pre nevykonanie európskych pravidiel o prístupe k infraštruktúre v tuneli pod Lamanšským prielivom, ktoré bolo začaté v roku 2013.

O tib

Odporúčame pozrieť

benova

Monika Beňová: Lepšie podmienky a sociálna ochrana pracovníkov v nákladnej preprave sú nevyhnutnosťou

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) budú dnes hlasovať o navrhovanej novelizácii predpisov týkajúcich sa cestnej nákladnej dopravy, …

Consent choices