
Európska komisia predstavila výsledky rozsiahlej štúdie, ktorá skúmala vývoj výberu a inovácií potravín v Európe v poslednom desaťročí. Výsledky ukazujú, že vstup nových konkurentov vždy zvyšuje výber a inovácie produktov. Ponuka potravín pre európskych občanov sa od roku 2004 neustále zvyšuje.
Podpredseda Komisie zodpovedný za politiku hospodárskej súťaže, Joaquín Almunia: „Európski občania by si mali užívať dobré jedlo za prijateľné ceny. V posledných piatich rokoch vyjadrili zúčastnené strany veľa otázok týkajúcich sa fungovania nášho potravinového reťazca. Potrebujeme jasné fakty, aby sme mohli posúdiť obavy, najmä dopad vyjednávacej sily a privátnych značiek veľkých maloobchodných reťazcov. Táto štúdia poskytuje dôležité poznatky a pripravuje pôdu pre ďalšiu prácu v týchto oblastiach.“
Zaostávajúce inovácie
Pokiaľ ide o množstvo obchodov, výrobkov, značkových výrobcov a veľkostí balenia, na miestnej úrovni sa možnosti pre spotrebiteľov v priebehu posledného desaťročia neustále zvyšujú. Avšak počet inovácií, ktoré sa každý rok dostanú k spotrebiteľovi, sa znížil od roku 2008 o 6,5%. Deje sa to aj v dôsledku hospodárskej krízy. Kým v roku 2004 pozostávali inovácie z úplne nových alebo rozšírených produktov (napríklad nových príchutí), v roku 2012 sa až tretina inovácií týkala len nových obalov.
Na národnej úrovni sa zasa zvýšila koncentrácia značkových výrobcov vo väčšine skúmaných produktových kategórií. Koncentrácia moderného maloobchodu a tradičných obchodov sa v zvýšila prakticky vo všetkých členských štátoch.
Vyžiadaný výskum
Komisia dostala sťažnosti od subjektov pôsobiacich v potravinovom dodávateľskom reťazci, rovnako ako požiadavky zo strany Európskeho parlamentu, aby preskúmala vplyv koncentrácie maloobchodov v reťazci. Sťažnosti uvádzali, že veľké subjekty (najmä veľké moderné obchody), kladú na svojich dodávateľov často negatívne podmienky, a tak títo dodávatelia nie sú schopní investovať do nových produktov. To údajne vedie k obmedzovaniu výberu a inovácií potravinárskych výrobkov pre európskych spotrebiteľov.
Komisia preto vykonala komplexnú štúdiu v rámci moderného odvetvia maloobchodu s cieľom zistiť, ako sa výber a inovácie na pultoch obchodov vyvinuli v poslednom desaťročí. Štúdia je jedným z prvých svojho druhu – skúmala viac ako 300 obchodov v 9 členských štátoch EÚ a škálu 23 výrobkov po obdobie 2004 – 2012.