Rozhodnutie konať bolo prijaté v dôsledku neustáleho nárastu spotrebiteľských sťažností na služby v oblasti požičiavania automobilov, ktoré boli rezervované v inej krajine, z približne 1 050 prípadov v roku 2012 na viac ako 1 750 prípadov v roku 2014, ako uvádzajú európske spotrebiteľské centrá. Vytvoril sa dialóg medzi sieťou vnútroštátnych orgánov spolupracujúcich v záujme ochrany spotrebiteľov na čele s orgánom na ochranu hospodárskej súťaže Spojeného kráľovstva a piatimi najväčšími autopožičovňami pôsobiacimi v EÚ: Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz and Sixt. Obchodné združenie EÚ Leaseurope, ktoré pomohlo iniciovať toto opatrenie v rámci príslušného odvetvia, tiež súhlasilo s tým, že bude ďalej rozvíjať svoje praktické usmernenia pre celý sektor prenajímania automobilov.
Podobné opatrenie bolo vykonané v súvislosti so zavádzajúcim marketingom online hier, ktoré obsahovali ponuky v rámci aplikácií (pozri IP/14/847), a takisto v súvislosti so zlepšením dodržiavania práv spotrebiteľov na webových stránkach o cestovaní (IP/14/436).
Lepšie informovanie spotrebiteľov a väčšia dôvera spotrebiteľov v sektor prenajímania automobilov by mohli v Európe prispieť počas nasledujúcich dvoch rokov k ročnej miere rastu odvetvia prenájmu automobilov od 3 do 4 % (pozri externú štúdiu). V roku 2013 sa v EÚ uzavrelo viac ako 21 miliónov individuálnych zmlúv o prenájme automobilov. Ako uvádza obchodné združenie Leaseurope, päť spoločností, ktoré sú súčasťou dialógu, predstavuje viac ako 65 % týchto zmlúv o prenájme.
Päť spoločností predložilo konečné návrhy opatrení, ktoré boli následne posúdené zo strany vnútroštátnych orgánov. Európska komisia a vnútroštátne orgány oznámili svoje posúdenie týchto návrhov opatrení.
Päť hlavných požičovní automobilov sa dohodlo, že podstatne preskúma svoj prístup k spotrebiteľom, a to vďaka spoločnému opatreniu na presadzovanie práva Európskej komisie a vnútroštátnych orgánov presadzovania práva. Občania budú mať úžitok z väčšej prehľadnosti poistných zmlúv a spôsobov dopĺňania paliva, väčšej spravodlivosti pri riešení škôd, ako aj z väčšej cenovej transparentnosti. Za uplynulé dva roky sa prudko zvýšil počet sťažností týkajúcich sa prenájmu áut, ktoré dostali európske spotrebiteľské centrá.
Komisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová privítala dohodu: „Rezervácia áut online, prenajímanie v jednej krajine a vrátenie auta v inej je v súčasnosti veľmi jednoduché. Žiaľ, podmienky prenájmu áut sú niekedy príliš vágne alebo nejasné. Spotrebitelia sú príliš často ponechaní sami na seba s neplánovanými dodatočnými nákladmi. Päť hlavných autopožičovní sa zaviazalo zlepšiť svoju informačnú politiku a prispôsobiť podmienky pre spotrebiteľov, aby boli spravodlivejšie. Vítam ich odhodlanie, ako aj vynikajúcu prácu vnútroštátnych orgánov pri zabezpečovaní lepšieho výsledku pre európskych spotrebiteľov.“
Spoločnosti sa zaviazali lepšie zosúladiť súčasné postupy pri prenájme auta s požiadavkami vyplývajúcimi z právnych predpisov v oblasti ochrany spotrebiteľa, stanovenými EÚ prostredníctvom pravidiel v oblasti práv spotrebiteľa, nekalých obchodných praktík a neprijateľných zmluvných podmienok.
Niektoré hlavné prisľúbené zlepšenia zahŕňajú:
- zlepšená transparentnosť pri rezervácii online:
– zrozumiteľnejšie informácie o všetkých povinných poplatkoch a voliteľných službách navyše,
– zrozumiteľnejšie informácie o kľúčových podmienkach a požiadavkách prenájmu vrátane záloh účtovaných na karte spotrebiteľa,
- lepšie informácie počas objednávania o voliteľných možnostiach zrušiť objednávku a o poistných produktoch vrátane ich ceny, výnimiek a spoluúčasti,
- lepšie a transparentnejšie politiky dopĺňania paliva,
- prehľadnejšie a spravodlivejšie procesy kontroly vozidiel,
- zlepšené postupy na získanie dodatočných poplatkov od zákazníkov: spotrebitelia získavajú primeranú príležitosť napadnúť akúkoľvek škodu pred uskutočnením akejkoľvek platby.
Napríklad: Spotrebiteľ si prenajal auto a zaplatil zálohu 600 EUR. Počas prenájmu niekto auto poškrabal a spôsobil len menšiu škodu (odhadom menej ako 100 EUR). Keď spotrebiteľ vracal auto späť, zaúčtovala sa mu celá záloha, pričom príslušný agent mu vysvetlil, že takto to stojí v zmluvných podmienkach. Autopožičovne prisľúbili, že spotrebiteľovi nebudú účtované nijaké neprimerané náklady.
Spoločnosti zavádzajú svoje návrhy postupne a väčšina z nich by mali byť zrealizovaná do konca roka 2015. Podľa spotrebiteľských orgánov niektoré otvorené otázky sa budú musieť ďalej sledovať, najmä pokiaľ ide o:
- zodpovednosť spotrebiteľov za škody spôsobené inými osobami,
- postupy maklérov a sprostredkovateľov,
- jazyk, v ktorom by mali byť uvedené podmienky rezervácie auta v inom členskom štáte,
- vymedzenie poistného krytia ponúkaného v balíkoch pre prenájom automobilu a porovnanie s inými alternatívami na trhu.