Európska únia preplatí Slovensku výstavbu diaľničného úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. Diaľnica, ktorá má byť hotová už v budúcom roku, výrazne odbremení mesto Žilina od tranzitnej dopravy smerujúcej na sever do Poľska.
Schválenie žiadostí o nenávratný finančný príspevok zo strany Bruselu definitívne znamená, že až 85 percent z oprávnených nákladov na prvú fázu tohto projektu bude zaplatených z Kohézneho fondu EÚ. Slovensko sa bude uchádzať o európske zdroje aj na druhú fázu projektu. Celkový príspevok Únie na tento projekt bude vyše 200 miliónov eur. Všetky tzv. veľké projekty (nad 50 mil. eur) z Operačného programu Doprava sú týmto schválené.
„Severozápadný ochvat Žiliny vodičom ušetrí desiatky minút, ktoré už nebudú tráviť v kolónach alebo na križovatkách v centre mesta, zvýši sa bezpečnosť na cestách v celom kraji a v neposlednom rade sa výrazne pokročí vpred pri budovaní diaľničného spojenia Slovenska a Poľska,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Roman Brecely.
„Slovensko dnes nemá so svojím severným susedom žiadne diaľničné spojenie a týmto stavom trpí nielen vzájomný obchod a vzťahy, ale aj ľudia žijúci pri súčasných hlavných cestných ťahoch,“ dodal minister.
Takmer 4,3 kilometra dlhý diaľničný úsek D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno patrí medzi technicky najnáročnejšie na Slovensku. Prakticky celá jeho trasa totiž vedie buď po mostoch alebo cez tunel. Začiatok úseku je v priamom napojení na úsek D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov. Následne premosťuje estakádou Hričovskú priehradu a vchádza do tunela Považský Chlmec. Končí priamym napojením na nasledujúci úsek diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto.