Europoslanci si vytýčili jasný cieľ: zjednotiť všetky európske železničné siete

Od začiatku 21. storočia sa inštitúcie EÚ usilujú o otvorenie železničného trhu konkurencii v snahe znížiť ceny a zlepšiť služby.  V roku 2003 došlo k liberalizácii nákladnej železničnej dopravy. V roku 2016 sa majú ukončiť rokovania o liberalizácii vnútroštátnej osobnej železničnej dopravy.

Vo francúzskom meste Valenciennes bolo v roku 2004 zriadené hlavné sídlo Európskej železničnej agentúry. Centrum by sa podľa europoslancov mohlo stať jednotným miestom na licencovanie a certifikovanie európskych železníc.

Riaditeľ európskej železničnej agentúry Josef Doppelbauer hovorí: „Získame nový mandát, s novým  mandátom sa staneme orgánom, ktorý bude zodpovedať za vydávanie bezpečnostných certifikátov a povolení pre vlaky pre celú Európu.“

Člen Skupiny zelených/Európskej slobodnej aliancie Michael Cramer sa vyjadril k liberalizácii železničnej dopravy: „Stále je tam veľa práce, ale technický pilier je naozaj dôležitý, aby mala posledné slovo v inováciách Európska železničná agentúra, potom by členské štáty z čistého národného egoizmu nemohli robiť, čo sa im zapáči, čím by Európa kráčala späť.  Je veľmi dôležité, aby sme sa usilovali harmonizovať „technické piliere“. Som si istý, že vďaka Európskej železničnej agentúre sa nám to podarí.“

V Európe je viac ako 215 000 kilometrov železničných koľají , vyše 424 miliárd cestujúcich na kilometer, nad 96 000 vagónov a lokomotív, približne 800 firiem pôsobiacich v sektore a zhruba 800 000 zamestnancov pre železnice. Obchody medzi jednotlivými železničnými spoločnosťami v členských štátoch považujú v Parlamente za neprimerane komplikované. Vyjadrila sa podpredsedníčka skupiny Aliancie liberálov a demokratov za Európu Izaskun Bilbao Barandica: „Máme 28 členských štátov, 28 národných agentúr, vyše 11 000 rozličných pravidiel a nariadení napríklad pre prípad, ak chcú spoločnosti predať jeden železničný vozeň do iného členského štátu. Bariéry na povolenie predaja medzi dvoma členskými štátmi sú nočná mora.“

Certifikáty a povolenia Európskej železničnej agentúry by mohli, podľa členov Parlamentu, železničným spoločnostiam ušetriť čas aj peniaze. Podľa starého systému museli železničné spoločnosti žiadať každý národný orgán o rovnaké dokumenty. Členským štátom sa podarilo predĺžiť prechodné obdobie liberalizácie trhu. Domáca osobná preprava v rámci EÚ sa bude otvárať postupne, plne liberalizovaná by mala byť najneskôr v roku 2033.

Viac..  Europoslanci schválili reformy pre udržateľnejší a odolnejší trh EÚ s plynom

O oma

Odporúčame pozrieť

Politika súdržnosti EÚ: Viac ako 190 miliónov eur na lepšiu železničnú infraštruktúru na Slovensku

Vďaka novoprijatej investícii vo výške viac ako 190 miliónov eur z Kohézneho fondu na roky 2014 …

Consent choices