BRUSEL / Ak budú automobilky naďalej podvádzať pri emisných a bezpečnostných testoch, nevyhnú sa mastnej pokute. Európsky parlament tak reaguje na rôzne aféry, najmä však na známu dieselgate a tento týždeň odhlasoval nové pravidlá zamerané proti emisným podvodom.
Europarlament reaguje na viaceré škandály, ktoré majú za sebou automobilky. Spustila ich najmä aféra „dieselgate“ značky Volkswagen. „Dieselgate upozornil na to, že tieto pravidlá automobiloví výrobcovia obchádzali a podvádzali ako spotrebiteľov, tak aj Európanov,“ povedal Jávor Benedek, maďarský europoslanec. „Pri dieslovom škandále a pri testoch na zvieratách ste dvakrát klamali obyvateľov. Chceme vidieť kompenzácie,“ vyjadrila sa europoslankyňa z Malty, Miriam Dalli.
Každý členský štáty bude musieť každoročne skontrolovať aspoň jedno auto na každých 40.000 prihlásených do evidencie.Minimálne 20 percent týchto testov sa musí týkať aj emisií. Štáty s nízkym počtom registrácií budú musieť skontrolovať aspoň päť áut ročne.
Nová legislatíva zavádza testovanie, ktoré by malo zaručiť, že schválené vozidlo počas celého svojho životného cyklu neprekročí emisné limity. Poskytovateľov služieb technickej kontroly budú aj pravidelne kontrolovať nezávislými audítormi. Nad všetkým bude dozorovať Brusel. „Si výrobcovia rozmyslia, či budú aj reálne klamať a vypúšťať tie odpady,“ vyjadril presvedčenie slovenský europoslanec Miroslav Mikolášik.
Majiteľom, ktorí si auto po výzve nechajú opraviť, nedostatky uhradí práve výrobca. Automobilky budú zároveň povinné poskytnúť prístup k informáciám nevyhnutným na opravy aj nezávislým autoservisom, aby si ľudia mohli vybrať, u koho a za akú cenu si nechajú vozidlo opraviť. Nové pravidlá začnú v únii platiť v septembri 2020, v prípade zistenia nezrovnalostí, hrozí výrobcom pokuta až 30 tisíc za jedno vozidlo.
Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk/ Richard Juriš