Poslanci EP sa chystajú hlasovať o novej legislatíve, ktorá by mala pomôcť znížiť emisie CO2 z áut a urýchliť zavádzanie elektronických áut. Krátky prehľad navrhovaných pravidiel.
Prečo je potrebná reforma?
Autá a ľahké úžitkové vozidlá sú zodpovedné za približne 15 % emisií CO2, ktoré spôsobujú otepľovanie planéty. Doprava je dnes jedinou oblasťou, kde sú emisie skleníkových plynov vyššie ako v roku 1990. EÚ si do roku 2030 stanovila ambiciózne ciele znižovania emisií, v rámci toho sa snaží znižovať aj tie z áut. Vďaka novým pravidlám môžete taktiež ušetriť na pohonných hmotách.
Príliš veľa emisií a stále málo elektromobilov
Po niekoľkoročnom stabilnom poklese sa priemerné emisie CO2 minulý rok u nových áut zvýšili na 118,5 g na km. Podľa súčasných pravidiel by nemali nové autá po roku 2021 vypúšťať viac ako 95 g na kilometer.
Čo sa týka elektromobilov, ich počet dnes rýchlo rastie, no stále prestavuje len mizivé 1,5 % novo registrových vozidiel.
Čo navrhuje Európska komisia a čo bude nasledovať
Európska komisia navrhuje znížiť limity od roku 2021 nasledovne: do roku 2025 o 15 % a do roku 2030 o 30 %. Nové ciele sú vyjadrené v percentách preto, lebo limit povoľujúci najviac 95 g na kilometer bude treba prepočítať po vykonaní prísnejších testov, ktoré lepšie odrážajú skutočné podmienky na ceste.
Členovia parlamentného výboru pre životné prostredie chcú ambicióznejšie ciele – emisie by radi znížili najskôr o 20 a potom 45 %. Taktiež chcú viac ekologickejších áut – od roku 2030 by mali hybridy a elektromobily predstavovať minimálne 40 % nových áut na trhu. Okrem toho žiadajú opatrenia na podporu automobilového priemyslu, ktoré by mu mali uľahčiť prechod na výrobu čistejších automobilov, ako napríklad stimuly na nové pracovné kvalifikácie.
O nových pravidlách sa bude budúci týždeň hlasovať počas plenárneho zasadnutia v Štrasburgu.