Citroën Typ A.

Citroën: sto rokov ikonických modelov, budúcnosť a nové technológie

Bola to veľká udalosť, keď na cesty vyšiel prvý automobil tvorcu a vizionára André Citroëna. Za sto rokov obohatila značka automobilový svet mnohými ikonickými modelmi a revolučnými technickými riešeniami. Dnes je uznávaným hráčom na automobilovom trhu a silné zastúpenie má aj u nás. Minulosť je kultová a inšpiratívna, súčasnosť dynamická, budúcnosť budú určovať nové technológie a ekologické nároky. Aká vlastne bude? Zamýšľame sa v rozhovore s riaditeľom značky Citroën na Slovensku Alexandrom Kasalovským.

V súčasnom automobilovom svete sú viditeľné snahy výrobcov orientovať sa na elektromobily. Myslíte si, že je to cesta, po ktorej sa bude automobilizmus uberať?

Keď berieme do úvahy globálny aspekt, teda svetový automobilový trh, elektromobily tvoria minoritný podiel. Na scénu vstupujú viaceré limitujúce faktory, ako napríklad vysoká nadobúdacia cena, obmedzený dojazd, životnosť batérie a v neposlednom rade uhlíková stopa batérie, pričom základnou podmienkou je infraštruktúra. Nemyslím si, že je to konečná alternatíva k dnešným technológiám, ktoré za posledné roky napredovali veľkými krokmi. Mám na mysli dieselové a benzínové motory, ktoré dnes vo svete dominujú.

Citroën Traction Avant.

Oponenti elektromobility argumentujú, že nejde o perspektívnu alternatívu, pretože zvýšená výroba elektrickej energie tiež zasiahne životné prostredie a urýchli globálne otepľovanie. Aký je váš názor?

To veľmi závisí od toho, akým spôsobom bude elektrická energia vyrobená. Vzhľadom na pomerne vysokú účinnosť elektrických strojov môžeme globálne uvažovať o nižšej záťaži životného prostredia.

Citroën DS.

Kým výrobcovia neprejdú na čisto elektrické alebo iné ekologickejšie druhy pohonu vozidiel, ako zareaguje Citroën na čoraz prísnejšie plnenie európskych noriem Euro?

Značka Citroën disponuje najmodernejšími technológiami v oblasti pohonných jednotiek, ktoré rešpektujú aktuálne emisné normy Euro 6.2 – presnejšie Euro 6d-temp. Všetky naše aktuálne motorizácie však už teraz spĺňajú zároveň normu Euro 6d, ktorá vstúpi do platnosti od roku 2020. Pri dieselových motoroch používame najnovšie technológie SCR s veľmi efektívnou elimináciou oxidov dusíka a pevných častíc až na úroveň porovnateľnú s benzínovými motormi. Dokonca v prípade CO2 sú naftové motory z dôvodu nižšej spotreby paliva ešte šetrnejšie. Vďaka tomu už dnes spĺňame aj v prípade dieselových motorov požiadavky spomínanej budúcej normy Euro 6d.

A čo benzínové motory?

Tu sme už dlhodobo lídrom, čo dokazuje ocenenie Motor roka už 4-krát po sebe pre motory PureTech 110 a PureTech 130. Tie najmodernejšie s priamym vstrekovaním benzínu používajú tiež filter pevných častíc. Je však zjednodušený v porovnaní s tým, ktorý používajú naftové verzie. Pracujú maximálne spoľahlivo a nevyžadujú žiadnu špeciálnu údržbu. V prípade všetkých motorov si kladieme za cieľ minimalizovať spotrebu paliva a tým aj úroveň emisií CO2. Prispievajú k tomu ďalšie faktory – aerodynamika karosérií, minimálne odpory pneumatík i najmodernejšie 8-stupňové automatické prevodovky.

Citroën Berlingo.

Automobilka Citroën oslávi v júni tohto roka 100 rokov existencie. Čím sa odlišovala od konkurencie?

Rok 2019 je pre značku výnimočný, má za sebou 100 ročnú bohatú históriu, na ktorú sme hrdí. Toto jubileum možno označiť aj za 100 rokov komfortu, keďže to je a vždy bola jedna z našich priorít ale najmä silných stránok. Za tých 100 rokov bol Citroën viackrát, a to vďaka odvahe inovovať a robiť veci inak, o krok pred konkurenciou.

O Citroëne je známe, že od začiatku prichádzal s vlastnými revolučnými riešeniami.

Áno, spomeniem, že Citroën Type A bolo prvé sériovo vyrábané vozidlo mimo USA, Citroën Traction Avant priniesol v roku 1934 inovatívny pohon prednej nápravy, alebo dodávka Tub päť rokov nato predstavila bočné posuvné dvere. Ikonický model Citroën DS priniesol okrem iného hydropneumatické pruženie či natáčacie svetlomety. Teší nás, že naše modely sa ocitli na pódiu Auto roka spolu 11 krát.

Viac..  Jozef Mihál podrobne o norme Euro 7: Čo to bude znamenať pre automobilky a pre ľudí
Citroën C3.

Ste zástupcom značky Citroën na Slovensku – ako vidíte jej budúcnosť a čo môžeme očakávať?

Citroën dosiahol v minulom roku 14 percentný nárast a bol v rámci TOP 15 automobiliek na slovenskom trhu jednou z troch najviac rastúcich značiek. Bestseller Citroën C3, ktorý sa vyrába u nás v Trnave pre celý svet, zaznamenal len na Slovensku cez 1 600 predajov, Berlingo bolo tiež lídrom svojho segmentu a dnes je každé tretie vozidlo predané v tejto triede práve Citroën Berlingo. Novinka v našom portfóliu – mestské SUV Citroën C3 Aircross má dobrý štart. V ponuke máme širokú škálu osobných modelov všetkých veľkostí od C3 až po Spacetourer. Značka má na celom Slovensku 29 predajných miest, najnovšie aj v regióne Nové Zámky, Prievidza a Trenčín. Naším želaním je tento pozitívny rast si udržať.

Riaditeľ značky Citroën na Slovensku Alexander Kasalovský.

Od príchodu prvého plne elektrického vozidla C-Zero uplynulo už takmer desať rokov. Kedy príde na trh nástupca?

Áno, plne elektrický Citroën C-Zero je stále v ponuke. V najbližšej budúcnosti uvedieme na trh Citroën C5 Aircross hybrid, po ktorom budú nasledovať hybridné verzie ďalších modelov značky ako aj čisto elektrické modely.

Citroën C-Zero.

Objem emisií nebude možné stále znižovať, fyzika má svoje zákony. Najmä dieselové motory sú v tomto smere veľmi kritizované. Ako vidíte ich budúcnosť?

Vo svojom princípe je naftový motor emisne náročnejší, no vďaka dnešným technológiám – mám na mysli sofistikované riadenie cez Common Rail, SCR a FAP – je v týchto parametroch aktuálne porovnateľný s benzínovými motormi, dokonca v problematike CO2 má vďaka svojej efektivite a nižšej spotrebe navrch.

Citroën C4 Cactus.

Čo bude v krátkej budúcnosti poháňať automobily: plyn, elektrina, fosílne palivá alebo…? Aká bude automobilita o takých dvadsať rokov?

Je viacero alternatív, ale myslím si, že o 20 rokov budú stále dominovať pohony na fosílne palivá. Treba brať do úvahy dnešný obrovský vozový park. Tieto vozidlá nezmiznú a bude sa o ne potrebné postarať. Pokiaľ ide o alternatívne pohony, zaujímavá je technológia pohonu vodíkom, už spomínané elektromobily a hybridy, ale akým smerom sa bude trh uberať o 20 rokov – nechajme sa prekvapiť.

Citroën C5 Aircross.

Po nedávnom predstavení tohtoročnej novinky a zároveň novej vlajkovej lode značky Citroën C5 Aircross prídu ďalšie zaujímavé modely. Čo môžu zákazníci a priaznivci značky očakávať do konca roka?

Za posledný rok značka uviedla mnoho noviniek – SUV Citroën C3 Aircross a C5 Aircross, Citroën Berlingo v osobnej aj úžitkovej verzii, ako aj nový Citroën C4 Cactus. Najbližšie sa môžeme tešiť okrem C5 Aircross napríklad na nový Citroën C4.

 

 

O Juraj Turis

Consent choices