premavka
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

EÚ rozšíri povinnú výbavu nových automobilov o život zachraňujúce technológie

Bezpečnostné prvky automobilov, ako systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti či vyspelý systém núdzového brzdenia, budú od mája 2022 súčasťou všetkých nových vozidiel.

Vyplýva to z textu nariadenia, ktoré v utorok pomerom hlasov 578 (za): 30 (proti): 25 (zdržalo sa hlasovania) schválil Európsky parlament.

„Táto legislatíva vytvára do budúcnosti podmienky na záchranu tisícov životov. Vždy sme sa zameriavali na bezpečnosť účastníkov cestnej premávky, najmä tých zraniteľných. Ďalšia povinná výbava osobných a nákladných automobilov a autobusov pomôže chrániť ľudské životy,‟ uviedla spravodajkyňa Róża Thun (EPP, PL), pod vedením ktorej sa parlamentný vyjednávací tím dňa 26. marca dohodol na konečnom znení nových pravidiel so zástupcami ministrov členských štátov.

Lepšia výbava vozidiel, menej nehôd

Medzi bezpečnostné prvky, ktoré by mali byť súčasťou povinnej výbavy všetkých nových vozidiel, patrí systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA), príprava na montáž alkoholového imobilizéra, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, pokročilý systém varovania vodiča pre rozptýlením, signál núdzového brzdenia, detekcia spätného chodu a zariadenie na záznam údajov o udalostiach (čierna skrinka).

Systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA) by podľa poslancov mohol znížiť počet smrteľných nehôd na cestách až o 20%. „Systém ISA na základe [údajov z elektronických] máp a sledovania dopravných značiek upozorní vodiča na každé prekročenie povolenej rýchlosti. Nezavádzame obmedzovač rýchlosti, ale inteligentný systém, vďaka ktorému budú vodiči vedieť, keď prekročia povolenú rýchlosť. Zvýši to bezpečnosť nás všetkých a vodičom to pomôže vyhnúť sa pokutám,‟ uviedla spravodajkyňa Róża Thun.

Osobné a ľahké úžitkové vozidlá budú musieť byť vybavené aj systémom núdzového brzdenia, ktorý bol dosiaľ súčasťou povinnej výbavy iba pri nákladných automobiloch a autobusoch. Povinným bude aj systém núdzového udržania vozidla v jazdnom pruhu.

Viac..  Predaj nových áut v EÚ vzrástol vo februári o 10,1 %

Väčšina týchto asistenčných systémov bude povinná pre nové modely automobilov od mája 2022 a pre existujúce modely od mája 2024.

Bezpečnejšie kamióny a autobusy pre chodcov a cyklistov

Nákladné automobily a autobusy budú musieť byť navrhované tak, aby zlepšili priamy výhľad vodiča, a teda aj viditeľnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky – najmä chodcov a cyklistov. Dizajn týchto vozidiel by mal v budúcnosti v čo najväčšej možnej miere odstrániť mŕtve uhly vpredu a po bokoch vodiča.

Požiadavka lepšieho priameho výhľadu vodičov by sa mala vzťahovať na nové modely automobilov od novembra 2025, existujúcich modelov by sa mala týkať od novembra 2028.

Lepšie nárazové testy, čelné sklá a pneumatiky

Nariadenie tiež v snahe zvýšiť ochranu chodcov a cyklistov upravuje požiadavky pasívnej bezpečnosti týkajúce sa napríklad predných a bočných nárazových testov či čelných skiel. Sprísni sa aj typové schvaľovanie pneumatík, v rámci ktorého by sa mala pneumatika testovať aj v opotrebovanom stave.

Ďalší postup a súvislosti

Európskym parlamentom schválené nariadenie poputuje teraz na stôl ministrov členských štátov v Rade EÚ. Pokiaľ ho schvália v nezmenenej podobe, nariadenie vstúpi do platnosti.

Dopravné nehody na cestách EÚ si podľa predbežných údajov Európskej komisie vyžiadali v roku 2018 približne 25.100 životov a 135.000 vážnych zranení.

O dac

Odporúčame pozrieť

Europska unia

Súhrnná správa o činnosti EÚ v roku 2023

Komisia uverejnila súhrnnú správu o činnosti EÚ za rok 2023. V roku 2023 EÚ naďalej …

Consent choices