Keď v roku 2009 juhokórejská KIA predstavila model Soul, možno očakávala priaznivejší ohlas. Dizajn karosérie bol síce novátorský, ale príliš hranatý a nelahodil oku. Výrobca však už vtedy avizoval, že práve tento model začne ich novú éru elektrického pohonu.
Trvalo desať rokov a na náš trh prichádza už tretia generácia modelu Soul. Tentoraz v ponuke nehľadajte benzínovú či naftovú pohonnú jednotku. O mobilitu KIA eSoul sa stará elektrický motor, ktorému dodáva energiu batéria v spodnej časti karosérie z vysokopevnej ocele umiestnená pod vnútornou časťou kabíny.
Reálny dojazd až 450 km
KIA dodáva na trh hneď dve verzie nového modelu. Má batériu s kapacitou 40 kWh, ktorá umožní dojazd niečo cez 270 kilometrov, alebo silnejšiu alternatívu s kapacitou 64 kWh s reálnym dojazdom 450 kilometrov. Treba povedať, že jazda s takýmto autom vyžaduje istú dávku zručnosti. Ak dokážete jazdiť úsporne, priveľmi neakcelerovať a využívať schopnosť rekuperácie energie, predpísané dojazdy sú celkom reálne. Nám sa to v prípade silnejšieho motora s úctyhodným výkonom 204 koní aj podarilo. Užijete si energickú, rýchlu, tichú a bezproblémovú jazdu. Rovnako si vychutnáte zrýchlenie z 0 na 100 km/h za necelých osem sekúnd.
Dizajnovo je príťažlivejší zadok
Pozrime sa však na to, čo ponúka nová elektrická verzia. Nový Soul sa v podstate dizajnovo zásadne nelíši od svojho predchodcu. Základná línia tentoraz už oblejšej karosérie zostala zachovaná. Prednú časť charakterizujú oblé tvary, absencia masky chladiča a úzke LED svetlomety. Zadok je však pôsobivejší a príťažlivejší. Nechýbajú charakteristické vysoké vertikálne združené svetlá, ktoré v noci vytvárajú zaujímavé svietiace linky. Vysoká je aj nakladacia hrana kufra, ktorý neukrýva akumulátory, ale priestor pre rezervné koleso alebo nabíjací kábel. Ten sa pripája do otvoru pod záklopkou v prednej maske.
Pohodlný interiér, asistenti a konektivita
V interiéri zaujmú pohodlne tvarované sedadlá, tie zadné trochu platia daň za tvar karosérie. Netradične široký a nízky displej navigácie so sedemročnou aktualizáciou máp s uhlopriečkou 10,25“ je zakomponovaný do hravého plastového kruhu. Prevodovka funguje cez kruhový ovládač, úroveň rekuperácie je za volantom. Na palube sú všetky asistenčné systémy a moderná konektivita. Vďaka jednoducho čitateľným displejom na prístrojovej doske a stredovej konzole možno sledovať všetky informácie – od výkonu až po úroveň nabitia akumulátora.
Rýchle nabíjanie pribúda pomaly
Ak fandíte elektromobilite, možno si vybavíte identické pocity: jazda s elektrickým autom je čosi iné než so spaľovacím motorom. Má detské choroby a úvodné systémové nedostatky, ktoré čakajú na riešenie. Momentálna realita je však taká, že na rozdiel od benzínových čerpadiel je počet najmä rýchlo nabíjacích staníc zúfalo malý. Pritom dobíjanie z 20 na 80 % cez 100 kW DC rýchlonabíjačku trvá len 42 minút. Budete sa musieť zmieriť s tým, že absolútny nedostatok najmä v dňoch zvýšeného pohybu na cestách pred a počas víkendov znamená čakanie navyše.
Pripravte sa na čakanie v rade!
A skúsenosť na záver: v piatok popoludní sa nám stalo, že v Budči, kde je jedna z takýchto staníc, sme museli čakať v rade viac ako dve hodiny! Nabíjať chcú viacerí a bude ich čoraz viac, magnetom sú pripravované finančné benefity pri kúpe elektromobilov. Na ťahu budú teda vládne opatrenia.
KIA dodala na trh auto, ktoré dokáže prejsť na jedno nabitie takmer celé Slovensko. S očakávanou finančnou dotáciou dnešná cena začínajúca na 35 000 eur nebude ani zďaleka takou prekážkou.