Mazda 3 boduje aj tým, že sa nevzdáva atmosférických motorov

Väčšinu automobilových gigantov tvorí zoskupenie viacerých značiek, aliancia alebo koncern. Japonský výrobca medzi ne nepatrí. Aj preto si môže dovoliť ísť proti prúdu a neprispôsobovať sa technickým trendom akým je preferovaný downsizing.

Na svete je už štvrtá generácia modelu Mazda 3, ktorá sa okrem príjemného štýlového stvárnenia karosérie Kodo líši od konkurencie najmä tým, čo používa pod prednou kapotou. Mazda vo svojom rodisku v japonskej Hirošime nadviazala na doterajšiu prax deklarujúcu krásu v jednoduchosti. Dizajnérom auta je Yasutake Tsuchida, ktorý jazyk Kodo dostal na novú úroveň. Výsledkom talentovanej snahy je elegantne tvarované auto s výraznou prednou maskou.

Photo: netcarshow.com

Uhladené tvary namiesto dizajnových extrémov

Silueta tzv. dizajnovej slzy dodáva hatchbacku dynamiku, ktorú zdôrazňujú spojlery a pochrómované koncovky výfukov. Tvorca išiel na istotu: nespoľahol sa na dizajnové výstrelky, ale prepracoval línie predchádzajúcej generácie a jemne ich uhladil. Vynechal mierne zlomy v bočnej časti i naznačené bočné otvory v prednom nárazníku. Výrazným tvarovým zjednodušením prešli aj piate dvere. A vydarili sa! Výsledkom je dynamická a vyvážená elegancia modelu, za ktorým sa radi obzriete.

Motor s vycibrenou technikou

Vo väčšine konkurenčných automobilov tejto triedy je v súčasnosti najdostupnejším motorom litrový preplňovaný agregát, ktorý by ste však v Mazde hľadali zbytočne. V novej verzii trojky je základnou pohonnou jednotkou štvorvalcový atmosférický hladký dvojliter s výkonom 90 kW. Nejde síce o žiadny trhač asfaltu, ale je dostatočne dynamický a keď budete chcieť, na ceste sa vyrovnáte aj väčším dravcom. Prekážkou nie je ani potreba vyhnať motor do vyšších otáčok ak chcete rýchlejšie akcelerovať. Motor to zvláda priam bravúrne, spoľahlivo a absolútne potichu.

Photo: netcarshow.com

Štart-stop ako inšpirácia

Viac..  Autá kvôli prísnejším emisným limitom nakoniec nebudú drahšie

Za povšimnutie stojí aj systém štart-stop, ktorý vodiči akceptujú rozdielne. Treba vyzdvihnúť, že vďaka mikrohybridnej technike so štartovacím generátorom pracuje okamžite a veľmi hladko. Čo tak považovať to za inšpiratívny spôsob, akým by mal tento systém fungovať aj u konkurenčných modelov?

Vyšší stupeň výbavy už v základnej verzii

Zaujímavý je prieskum a analýza predaja poslednej generácie obľúbeného dizajnového modelu. Podľa výsledkov si ho zákazníci kupovali najčastejšie vo vyšších stupňoch vybavenia. To tvorcov priviedlo na myšlienku ponúknuť bohatú výbavu už v základnej verzii. V prípade Mazdy 3 sa žiadne „diétne“ verzie nekonajú a už v základe sú napríklad LED svetlomety, 16-palcové kolesá, zadné parkovacie senzory, početné bezpečnostné systémy, adaptívny tempomat, head-up displej či navigácia. Všetko to, čo je u konkurencie za príplatok.

Photo: netcarshow.com

Trochu iná jazda ako u konkurencie

Technológia aktívneho vypínania valcov je systém, na ktorý si treba zvyknúť, no nie je to problém. Štvrtá generácia modelu Mazda 3 zabojuje na trhu najmä výbornými jazdnými vlastnosťami a kvalitným podvozkom, ktorý si doslova pýta aj motor s vyšším výkonom. Motor Skyactiv-G122, ktorý sme testovali, je dostatočný na pokojnú a príjemnú jazdu. V meste spotrebuje mierne viac benzínu ale priemerná spotreba na úrovni 6,2 litra je výsledok, s ktorým s boli spokojní.

O Juraj Turis

Odporúčame pozrieť

Mazda 6 Wagon s atmosférou, v limitovanej edícii a vo vrcholnej forme

Mazda 6 patrí už pár rokov k najkrajším japonským autám na našom trhu. Hirošimská automobilka …

Consent choices