Cieľom Googlu bolo vystupňovať tlak na francúzskeho komisára a zároveň oslabiť podporu pre dôležitú pripravovanú legislatívu Digital Services Act, ktorej sa venujem aj ja sám za EPP Group in the European Parliament v rámci osobitného výboru pre zasahovanie do volebných procesov a dezinformácie.
Pravdupovediac, neprekvapilo ma to. Podobné kroky sa dali čakať. Je cítiť, že digitálni giganti majú z pripravovanej legislatívy rešpekt. Ja sám som mal tiež niekoľko stretnutí s predstaviteľmi týchto spoločností – dokonca aj dnes – a všetky sú oficiálne a riadne zaznamenané na webe europarlamentu. Nemám problém si ich vypočuť.
Ale online spoločnosti by mali chápať jednu vec. Technológie a platformy, ktoré vytvorili, sa stali obľúbeným a veľmi efektívnym nástrojom pre extrémistov, autokratov, nenávistných štváčov a pre priemyselnú produkciu lží od Ameriky až po Áziu. A Európska únia je najlepšie vybavená a pripravená na to, aby s týmto začala robiť poriadok.
Neočakávam, že v Googli alebo vo Facebooku budú týmto novým pravidlám tlieskať. Môžu kampaňovať, koľko chcú, mali niekoľko rokov na to, aby ukázali, že si svoje nástroje dokážu upratať sami. Nestalo sa.
Pripravíme pravidlá pre fungovanie týchto spoločností, ktoré, verím, že sa stanú vzorom pre okolitý svet. A ktoré nám pomôžu posunúť sa k verzii internetu, ktorý stále bude pestrofarebný a rôznorodý, ale kde hitparády virálnosti nebudú spravidla vyhrávať lži alebo nenávistné posolstvá.