facebook
Ilustračné PHOTO: © European Union-EP.

V. Bilčík: Prieskum o sociálnych sieťach potvrdil silné emócie ich užívateľov

Europoslanec Vladimír Bilčík (SPOLU / EPP) si nechal 
od agentúry 2muse  koncom novembra spraviť reprezentatívny prieskum. Podľa výsledkov sa ukazuje, že nálady širokej verejnosti voči sociálnym sieťam sú prevažne pozitívne a v slovenskej populácii pretrváva obľuba Facebooku, hoci ľudia si uvedomujú aj negatíva sociálnych sietí, ako sú dezinformácie. Nedávna vlna odchodov známych osobností z Facebooku ukázala, že niektorí ľudia síce začínajú byť kritickí voči atmosfére, ktorú tam zažívajú, avšak hromadné odchody zo sociálnych sietí by sme podľa dát nemali očakávať. Rozdelenie slovenskej spoločnosti sa ukazuje aj na rozdielnych zdrojoch informácií voličov jednotlivých strán, avšak bezradnosť pri overovaní informácií zo spravodajských médií výrazne pociťujú voliči všetkých strán.

Nedôvera voči médiám

64 % respondentov priznalo ťažkosti s hľadaním dôveryhodného spravodajského média – pocit nedôvery je najrozšírenejší medzi voličmi hnutia Republika a ĽSNS a najmenej rozšírený medzi voličmi koaličných strán a PS. 61 % ľudí považuje za náročné overiť si dôveryhodnosť správ, ktoré v médiách sledujú, pričom tento pocit je veľmi rozšírený medzi voličmi všetkých strán. „Nedôvera ľudí voči spravodajským médiám môže vznikať z rozdielnych dôvodov, ale pre našu demokraciu nie je dobrou správou, že je natoľko spoločensky rozšírená. Aj mne ľudia často hovoria a píšu, že novinári dodatočnú verejnú ochranu nepotrebujú, aj keď opak je pravdou. Vítam preto, že vláda chce prostredníctvom nových zákonov skvalitniť mediálne prostredie, potrebujeme však v tejto téme jednoznačné politické líderstvo, aby ľudia viac dôverovali novinárskej práci,“ hovorí europoslanec Bilčík.
Dôvera voči jednotlivým spravodajským médiám nepriniesla prekvapenia. Pre väčšinu je hlavným zdrojom správ o spoločenskom dianí internet a televízia. Najdôveryhodnejšími zdrojmi sú správy RTVS, televízia TA3 a správy TV JOJ, za nimi nasleduje rádio Expres, Televízne noviny Markízy a tlačené denníky. Hlavné správy ani Zem a vek nepatria medzi dominantne dôveryhodné zdroje, a sú aj relatívne menej známe. Voliči opozície výrazne menej dôverujú (v porovnaní s voličmi koalície) vybraným zdrojom, ako napr. Denník N, SME či Televíznym novinám Markízy.
Tri štvrtiny voličov hnutia Republika súhlasilo s výrokom „Pravdivé informácie o domácej alebo svetovej politike sa dozviete skôr od známych a priateľov než zo slovenských médií.“ Verí mu taktiež nadpolovičná väčšina voličov ĽSNS a Smeru, u voličov koaličných strán a Progresívneho Slovenska je vnímanie tohto výroku opačné.

Ľuďom sa na sociálnych sieťach stále páči

Kým Facebook a Instagram vyvoláva u ľudí najmä pocity spokojnosti a šťastia, u používateľov Facebooku je významný aj pocit hnevu. Naopak, najmenej často sociálne siete vyvolávajú pocit strachu, úzkosti a závisti, približne až tri štvrtiny užívateľov Facebooku a Instagramu ich podľa vlastného hodnotenia necítili pri používaní nikdy alebo len veľmi zriedkavo.
Polovica užívateľov Facebooku aj Instagramu na ňom chce tráviť rovnako veľa času ako doteraz. Približne rovnako veľké skupiny užívateľov Facebooku na ňom chcú tráviť viac respektívne menej času. „Užívatelia Facebooku na Slovensku zatiaľ podľa dát nebudú vo veľkých počtoch nasledovať osobnosti, ktoré pre toxické prostredie z Facebooku v posledných týždňoch odišli. Väčšine užívateľov sa so sociálnymi sieťami spájajú pozitívne emócie, a preto by som neočakával, že rušenie účtov na Facebooku by sa stalo masívnejším trendom,“ komentuje výsledky Bilčík a dodáva, že užívatelia si napriek tomu uvedomujú, že s Facebookom nie je všetko v poriadku: „Väčšina ľudí uviedla, že má skúsenosť s falošnými správami na Facebooku a myslí si, že sú rozšírené. Ich pozitívne nálady počas používania sociálnych sietí však ukazujú, že sú ochotní tam napriek týmto negatívnym javom zotrvať. O to dôležitejšie je nastaviť také verejné pravidlá, ktoré na sociálne siete prenesú zodpovednosť za obsah, ktorý šíria.“ Snahu tráviť na sociálnej sieti menej času uvádzajú viac užívatelia Instagramu a mladší užívatelia.
Facebook je naďalej dominantnou sociálnou sieťou na Slovensku, a to naprieč všetkými vekovými skupinami. Po ňom nasleduje Youtube a treťou najobľúbenejšou sociálnou sieťach je Instagram, ktorý je najpopulárnejší u mladších ľudí pod 34 rokov. Približne každý druhý užívateľ FB a Instagramu je pasívny a limitom jeho aktivity je lajk. Len približne pätina užívateľov sú aktívnymi tvorcami obsahu.
Ako člen Výboru pre občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci (LIBE) sa europoslanec Vladimír Bilčík venuje ochrane právneho štátu aj na Slovensku, kam patrí aj sloboda médií. Je tiež členom a hovorcom európskych ľudovcov (EPP) v Osobitnom výbore pre zahraničné zasahovanie do všetkých demokratických procesov v EÚ vrátane dezinformácií (INGE), v rámci ktorého sa zaoberá aj reguláciou sociálnych sietí.
Prieskum pre neho zrealizovala agentúra 2muse a bol vykonaný na vzorke 1201 respondentov nad 18 rokov, ktorí reprezentovali populáciu Slovenska podľa pohlavia, veku, vzdelania, regiónu a veľkosti sídla. Z 1201 respondentov sa 960 odpovedí zozbieralo online (títo respondenti boli používatelia internetu) a 241 prostredníctvom telefonického rozhovoru (táto skupina respondentov internet nevyužíva, alebo ho využíva veľmi zriedka).

Prezentáciu s výsledkami prieskumu nájdete tu: Prieskum 2muse, V. Bilcik

Viac..  EÚ online platformám: Eliminujte dezinformácie o voľbách, inak riskujete postihy

O mam

Odporúčame pozrieť

vlajka

Eurobarometer ukazuje pozitívne vnímanie hospodárstva a kvality života v regiónoch EÚ

Komisia uverejnila rýchly prieskum Eurobarometra, ktorý sa uskutočnil na regionálnej úrovni a z ktorého vyplýva, že …

Consent choices