hojsik
Martin Hojsík, europoslanec /PS, RE/: PHOTO: redakcia/red.

M. Hojsík: Ján Budaj by mal verejnosti vysvetliť svoje dotácie z plánu obnovy na rozvoj regiónov

Niektoré dotácie Budajovho ministerstva  v Poloninách a na Muráni môžu budiť v širokej verejnosti rozpaky. Vo výzve z Plánu obnovy na rozvoj mäkkého turizmu v regiónoch uspeli aj súkromné spoločnosti bez dohľadateľnej webstránky či s minimálnymi tržbami v minulých rokoch. Podľa europoslanca Martina Hojsíka je nevyhnutné, aby poverený minister Budaj projekty za státisíce eur preveril. 

Podpredseda Progresívneho Slovenska Martin Hojsík upozornil na zoznam schválených žiadostí o poskytnutie prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti na rozvoj národných parkov Muránska planina a Poloniny. Medzi úspešnými žiadateľmi figurujú aj firmy, ktoré s ochranou prírody, či regionálnym rozvojom doteraz významne spájané neboli. Pri dvoch spoločnostiach sa nepodarilo nájsť ani webstránku. Pri jednom žiadateľovi rovnomenná webstránka zas hovorí, že ide o autoservis.

„Poverený minister Ján Budaj by mal ešte dnes verejnosť uistiť, že nejde o žiadny omyl alebo nedopatrenie. Špeciálne po skúsenosti, keď dotáciu z rezortu Jána Budaja takmer dostal aj poradca vtedajšieho premiéra Matoviča. Plán obnovy má pomôcť obyvateľom a obyvateľkám daného regiónu, ako aj prírode, preto si nemôžeme dovoliť žiadne pochybnosti,“ podotkol Martin Hojsík.

Podľa europoslanca môžu verejnosť zaskočiť predovšetkým tri súkromné spoločnosti, ktoré uspeli ako žiadatelia vo výzvach na rozvoj mäkkého turizmu v národných parkoch. Jednou z nich je firma Transportit. Podľa zverejneného zoznamu schválených žiadostí uspela s projektom „Tradičná mazanka v Zboji.“ Na realizáciu projektu má získať 665 000 eur. Podľa verejne dostupných informácií spoločnosť funguje od roku 2017, no tržby vykazovala len v roku 2020 a 2021, v oboch obdobiach okolo 4000 eur. V ochranárskej obci nie je spoločnosť širšie známa a jej webové sídlo sa nepodarilo nájsť. „Verejnosť má právo vedieť, v čom žiadateľ predbehol napríklad projekt informačného a turistického centra  ochrany tetrovitých vtákov,“ pokračuje podpredseda Progresívneho Slovenska.  

Druhý úspešný žiadateľ v Poloninách, ktorý môže budiť rozpaky u verejnosti, je spoločnosť Autolanc. Na rovnomennej webstránke sídli autoservis. Žiadateľ uspel s projektom „Bigovský potok – oddychová zóna pre turistov“ za 212 000 eur. Do tretice vo výzve z plánu obnovy uspela aj spoločnosť TEAM WORKS s projektom „Organická pastva pre oči“ za 150 000 eur v Národnom parku Muránska planina. Ani v tomto prípade sa nepodarilo nájsť príslušnú webstránku či informácie o jej ochranárskych aktivitách. Je to plán odolnosti, nie pochybností.

Viac..  Eugen Jurzyca: Proti klamlivým označeniam výrobkov treba bojovať, chýba mi však definícia greenwashingu

“Ján Budaj musí predstúpiť pred verejnosť a predísť akýmkoľvek nedorozumeniam. Ide o európske financie, ktoré môžu pomôcť citlivému rozvoju a kvalite života obyvateľov v okolí národných parkov. Akékoľvek pochybnosti nie sú v záujme ani Slovenska, ani národných parkov, ani samotných žiadateľov,“ uzavrel Hojsík.

Podľa europoslanca ja zvláštnou kapitolou dotácia pre Lesy SR na revitalizáciu chovu Norika muránskeho. Ján Budaj by rovnako mal verejnosť uistiť, že projekt nie je ohrozený aktuálnym sporom s ministerstvom pôdohospodárstva. Plán obnovy a odolnosti má vytvárať príležitosti pre ľudí a nie vytvárať pochybnosti. Preto žiadame povereného ministra, aby zverejnil proces schvalovania žiadostí a objasnil výber projektov.

O mam

Odporúčame pozrieť

Slovensko

Slovensko obdržalo už tretiu platbu z plánu obnovy za splnenie ďalších opatrení

Slovensko dnes za splnenie ďalších opatrení z plánu obnovy obdržalo už tretiu platbu, a to …

Consent choices