Na to, aby boli úrady „proklientske“ a efektívne, sme cez rôzne projekty minuli okolo 106 miliónov eur. Výsledok je takmer neviditeľný.
V digitalizácii len dobiehame ostatné štáty a to slimačím tempom. V Estónsku sa dá pas vybaviť online, ide to pomocou občianskeho preukazu s čipom, špeciálneho programu a identifikačných bezpečnostných kódov. Dokonca aj vyzdvihnutie dokumentu uľahčili. Kým my si poň musíme pricestovať na rovnaký úrad, na ktorom sme žiadosť podali, Estónci si môžu vybrať miesto, kde si ho vyzdvihnú. A nemusí to byť len úrad, ale aj sieť obchodov – s dlhšími otváracími hodinami. Francúzi nie sú v digislužbách jednotkou ani dvojkou, iba priemerom. No čas potrebný na návštevu úradu skracujú tým, že si žiadosť vybavia online a k okienku prídu s QR kódom.
My na Slovensku sa utešujeme tým, že nie sme najhorší. V najnovšom hodnotení Indexu digitálnej spoločnosti a ekonomiky, ktorý zostavuje Európska komisia, sme na 23. z 27 priečok v Európe. Za nami sú len Poľsko, Grécko, Bulharsko a Rumunsko.
Situácia na vybavenie dokladov sa opakuje na jar takmer každy rok. Reakcia rezortu vnútra na situáciu je tiež vizitkou prístupu štátu k občanom. Namiesto toho, aby na ministerstve manažovali ľudské zdroje a pred letnou dovolenkou posilnili klientske centrá, na ktoré je nápor, odporúčajú občanom, nech pocestujú do Žiaru nad Hronom, do Detvy alebo do Revúcej.
Veľmi by som chcela veriť, že ďalšie milióny na zefektívnenie verejnej správy a miliardu z Plánu obnovy na digitalizáciu, zúročí krajina lepšie ako doteraz.
Lucia Ďuriš Nicholsonová, europoslankyňa /Jablko, RE/.