Europarlamentný výbor pre energetiku dnes odhlasoval prijatie prísnejšej emisnej normy Euro 7, ktorá podľa automobilového sektoru hrozí vážnym poškodením priemyslu a zbytočným dramatickým nárastom cien automobilov, najmä menších modelov.
Europoslanec Hajšel hlasoval proti. „Hlasoval som proti zavedeniu normy Euro 7, ktorá zbytočne zaťaží automobilový priemysel a urobí aj malé autá cenovo nedostupnejšími. Automotive sa už podľa prijatých zákonov musí postupne, do roku 2035, sústrediť na výrobu iba bezemisných aút,“ vysvetľuje europoslanec Hajšel.
„Norma Euro 7 by priniesla by iba maličké zníženie škodlivých emisií, ale vyžiadala by si veľké investície, čo by zdraželo aj tie doteraz cenovo najdostupnejšie autá. Preto som hlasoval aj proti kompromisnému, hoci o niečo miernejšiemu návrhu, je to slepá cesta. Keďže ale norma Euro 7 v oklieštenej podobe vo výbore aj napriek môjmu nesúhlasu prešla, druhá možnosť, ako ju zablokovať, majú vlády štátov, vrátane Slovenska v Rade,“ dodal Hajšel.
Podľa pôvodného návrhu Európskej komisie má emisná norma Euro 7 nahradiť aktuálne platnú normu 6 už v polovici roku 2025 pre osobné automobily a v roku 2027 pre nákladné vozidlá. Zavedenie novej normy sprísňuje limity a zavádza nové formy merania, čo výrobcom prinesie dodatočné náklady, ktoré sa premietnu aj vo výslednej cene vozidiel. Európsky parlament navrhuje odklad o ďalších 3 – 5 rokov, úplne proti norme sa aktuálne postavilo osem členských štátov.