letecka preprava
Ilustračné PHOTO: © European Union.

70 % leteckých palív na letiskách EÚ bude musieť byť do roku 2050 ekologických

Europoslanci v stredu schválili nový zákon na zvýšenie využívania udržateľných palív, ako sú moderné biopalivá alebo vodík, v odvetví leteckej dopravy.

Pravidlá v oblasti leteckej dopravy RefuelEU sú súčasťou balíka Fit for 55, plánu EÚ na zníženie emisií skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990 a zabezpečiť, aby sa EÚ do roku 2050 stala klimaticky neutrálnou. Ich cieľom je povzbudiť odvetvie leteckej dopravy, aby využívalo udržateľné letecké palivá s cieľom znížiť emisie.

Ambiciózny harmonogram

Poslanci zabezpečili ambiciózny harmonogram poskytovania palivového mixu pre tryskové motory, ktorý ukladá letiskám a dodávateľom palív v EÚ povinnosť zabezpečiť, aby od roku 2025 boli minimálne 2 % leteckých palív zelené, pričom tento podiel sa každých päť rokov zvýši: na 6 % v roku 2030, na 20 % v roku 2035, na 34 % v roku 2040 na 42 % v roku 2045 a na 70 % v roku 2050. Okrem toho špecifický podiel palivového mixu (1,2 % v roku 2030, 2 % v roku 2032, 5 % v roku 2035 a postupne dosahujúci 35 % v roku 2050) musí zahŕňať syntetické palivá, ako je e-kerozín.

Čo je zelené?

Podľa nových pravidiel bude pojem „udržateľné letecké palivá“ zahŕňať syntetické palivá, určité biopalivá vyrobené z poľnohospodárskych alebo lesných zvyškov, z rias, biologického odpadu, použitého kuchynsého oleja alebo z niektorých živočíšnych tukov. Recyklované letecké palivá vyrobené z odpadových plynov a odpadového plastu sa tiež považujú za „zelené“.

Poslanci zabezpečili, že palivá z krmných a potravinových plodín a palivo z palmových a sójových materiálov nebudú klasifikované ako ekologické, pretože nespĺňajú kritériá udržateľnosti. Ako súčasť udržateľného palivového mixu sa im podarilo zahrnúť aj vodík z obnoviteľných zdrojov, čo je sľubná technológia, ktorá by mohla postupne prispieť k dekarbonizácii leteckej dopravy.

Viac..  Zastúpenie EK na Slovensku: Výsadba stromov je výsledkom spoločného environmentálneho úsilia

Nový letový štítok

S cieľom podporiť dekarbonizáciu v odvetví leteckej dopravy a lepšie informovať verejnosť poslanci zabezpečili, že od roku 2025 bude existovať značka EÚ pre environmentálne parametre letov. Letecké spoločnosti budú môcť uvádzať svoje lety na trh s označením očakávanej uhlíkovej stopy na cestujúceho a očakávanej účinnosti CO2 na kilometer. To umožní cestujúcim porovnať environmentálne parametre letov prevádzkovaných rôznymi spoločnosťami na tej istej trase.

Vyhlásenie spravodajcu

Spravodajca Európskeho parlamentu José Ramón Bauzá Díaz (Renew, ES) uviedol: „Je to obrovský krok smerom k dekarbonizácii letectva. Teraz je čas, aby vlády EÚ zaviedli nové pravidlá a podporili priemysel s cieľom zabezpečiť nákladovo efektívne zavádzanie udržateľných leteckých palív v celej Európe, ako aj splnenie cieľov EÚ. Nesmieme strácať čas. V zložitom svete so silnou konkurenciou verím, že ReFuelEU je skvelou príležitosťou na to, aby sa Európska únia stala svetovým lídrom vo výrobe a používaní SAF.

Ďalší postup

Nové pravidlá o udržateľných leteckých palivách boli prijaté 518 hlasmi za, pričom 97 hlasov bolo proti a 8 sa zdržalo hlasovania. Po ich schválení Radou sa nové pravidlá začnú uplatňovať od 1. januára 2024 a niektoré ustanovenia od 1. januára 2025.

O mam

Odporúčame pozrieť

cestovanie

EÚ uvoľňuje pravidlá týkajúce sa rúšok na letiskách a v lietadlách

Európska únia už od budúceho týždňa nebude vyžadovať nosenie rúšok na letiskách a v lietadlách. …

Consent choices