Európsky parlament schválil dnes novú verziu emisnej normy Euro 7, ktorá by mala prispieť k znižovaniu znečisťovania ovzdušia bez toho, aby spôsobila výrobcom zbytočne veľké náklady. Výsledná podoba normy Euro 7 bude ale závisieť od výsledku nadchádzajúcich rokovaní medzi europarlamentom a členskými štátmi.
Novým nariadením sa aktualizujú súčasné limity pre emisie výfukových plynov (ako sú oxidy dusíka, tuhé častice, oxid uhoľnatý a amoniak) a zavedú sa nové opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a zvýšenie životnosti batérií.
Poslanci súhlasia s úrovňami, ktoré navrhla Európska komisia pre emisie znečisťujúcich látok pre osobné automobily, a navrhujú rozdelenie emisií do troch kategórií ľahkých úžitkových vozidiel na základe ich hmotnosti. Navrhujú sa v nich aj prísnejšie limity výfukových emisií merané v laboratórnych a skutočných jazdných podmienkach pre autobusy a ťažké úžitkové vozidlá.
Parlament chce tiež zosúladiť metodiky a limity EÚ na výpočet emisií častíc z bŕzd a miery oderu pneumatík s medzinárodnými normami, ktoré v súčasnosti vypracúva Európska hospodárska komisia Organizácie Spojených národov.
Český europoslanec a spravodajca EP pre toto nariadenie Alexandr Vondra v správe pre médiá uviedol, že europarlamentu sa podarilo dosiahnuť rovnováhu medzi environmentálnymi cieľmi a životne dôležitými záujmami výrobcov. „Bolo by kontraproduktívne vykonávať environmentálne politiky, ktoré poškodzujú európsky priemysel aj občanov. Prostredníctvom nášho kompromisu slúžime záujmom všetkých zúčastnených strán a vyhýbame sa extrémnym postojom,“ vysvetlil Vondra.
Parlament je teraz pripravený začať rokovania s vládami členských štátov EÚ o konečnej podobe zákona. Eurokomisia vlani v novembri navrhla prísnejšie emisné normy látok znečisťujúcich ovzdušie pre vozidlá so spaľovacími motormi bez ohľadu na použité palivo. Súčasné emisné limity sa vzťahujú na osobné automobily a dodávky a na autobusy, nákladné vozidlá a iné ťažké úžitkové vozidlá (Euro 6). Ako novinka sa v návrhu Euro 7 riešia emisie mimo výfukových plynov (mikroplasty z pneumatík a častice z bŕzd) a sú tam zahrnuté aj požiadavky týkajúce sa životnosti batérie.
(redakcia/TASR).