Michal Wiezik, europoslanec /PS, RE/. PHOTO: TV JOJ.

Europoslanec Michal Wiezik: Spotrebitelia častejšie hľadajú výrobky s nižšou uhlíkovou stopou


V Európskom parlamente sa nedávno hlasovalo proti “greenwashingu”. Čo si máme pod týmto pojmom predstaviť a ako sa týka verejnosti? Do Ranných novín TV JOJ prišiel europoslanec Michal Wiezik priblížiť aktuálne témy, ktoré v parlamente EÚ rezonujú.

V Európskom parlamente ste nedávno hlasovali proti „greenwashingu“. Čo si máme pod týmto pojmom predstaviť?

Je to zavádzanie na báze zelených tvrdení. Tento legislatívny rámec sa týkal zavádzania na výrobkoch. V dnešnej dobe veľká časť spotrebiteľov hľadá spôsob ako byť priateľskejší voči prírode a hľadajú výrobky, ktoré majú nižšiu uhlíkovú stopu, neboli testované na zvieratách alebo sú lokálneho pôvodu. Tieto výrobky sú trochu drahšie. Problém je, ak niektorí výrobcovia siahajú k praktike greenwashingu a tvrdia, že výrobok má tieto atribúty, ale v skutočnosti to tak nie je. Majú menšie náklady a väčší zisk na základe tejto pridanej hodnoty a spotrebiteľa takto zavádza. Je to veľmi škodlivé. Týmto spôsobom tieto falošné výrobky odvádzajú prostriedky od tých skutočných, ktoré naozaj ponúkajú tieto efektívne riešenia pre prírodu. Ľudia, ktorí sú vystavení greenwashingu nadobúdajú falošný dojem, že veci sa vyvíjajú správnym smerom.

Ak si kúpime výrobok, ktorý je označený EKO alebo BIO. Ako máme vedieť, ktorý je a ktorý nie je BIO?

To je ten problém. Niekedy stačí, aby výrobcovia využili zelenú schému obalu a ľudia majú tendenciu si myslieť, že je to niečo zelené. Veľmi efektívne to robili ropné spoločnosti. Pozreli sme sa na to, aby to bolo podložené reálnymi dátami a vedeli to preukázať. Malo by to ísť cez nejakú certifikačnú schému alebo aby existovali národné autority, ktorý takýto výrobok označia alebo odhalia. Nemalo by dochádzať k zavádzaniu spotrebiteľov takýmto klamlivými informáciami. Často výrobky, ktoré sú škodlivé pre životné prostredie, siahajú k tomu, že robia „offsetting“, napríklad, že sadia stromy v Afrike. Povedzme, že robia environmentálne odpustky. Na charaktere toho výrobku to nič nemení. Motivuje to spotrebiteľa kupovať tento výrobok. Toto by malo byť odstránené a mal by byť vytvorený rámec na európskej úrovni, ktorý toto bude dôsledne hodnotiť a zabezpečí, že konzument bude dôsledne informovaný.

Viac..  Michal Wiezik o klimatických cieľoch: Znepokojuje ma, že Európska komisia ustúpila poľnohospodárom

Aj to je súčasťou tejto smernice, ktorú Európsky parlament schválil?

Pozícia spotrebiteľa je jeho súčasťou. Už dávno som nevidel tak masívne schválený legislatívny rámec, len pár ľudí sa odklonilo. Teraz čakáme ako sa zachovajú členské štáty. Očakávam podobný priebeh. A do dvoch rokov by to malo byť zavedené do praxe.

O dva roky by sme si mohli byť istejší, že nakupujeme BIO a EKO?

Dá sa aj v dnešnej dobe kúpiť EKO a BIO, ale je tam veľa falošných. Po tých dvoch rokoch by to malo byť prísnejšie a prehľadnejšie.

Viac o ochrane hospodárskych zvierat sa dozviete v pokračovaní rozhovoru s europoslancom Michalom Wiezikom:

(noviny.sk)

O neds

Odporúčame pozrieť

Podpredseda EP Hojsík a europoslanec Wiezik patria medzi najvplyvnejších europoslancov

EU Influence index zaradil medzi dvanásť najvplyvnejších politikov Európskeho parlamentu jeho podpredsedu Martina Hojsíka (PS/Renew). Za …

Consent choices