Európska komisia prijala nový balík návrhov na zjednodušenie pravidiel EÚ, zvýšenie konkurencieschopnosti a uvoľnenie ďalšej investičnej kapacity. Ide o významný krok vpred pri vytváraní priaznivejšieho podnikateľského prostredia, ktoré pomôže spoločnostiam v EÚ rásť, inovovať a vytvárať kvalitné pracovné miesta.
Spojením cieľov v oblasti konkurencieschopnosti a klímy vytvárame podmienky pre podniky v EÚ, aby prosperovali, prilákali investície, dosiahli naše spoločné ciele, ako napríklad ciele Európskej zelenej dohody, a využili náš plný hospodársky potenciál.
Komisia si stanovila jasný cieľ usilovať sa o bezprecedentné zjednodušenie, ktoré bude spočívať v dosiahnutí najmenej 25 % zníženia administratívneho zaťaženia do konca tohto funkčného obdobia, pričom v prípade MSP by to bolo aspoň o 35 %. Tieto prvé komplexné balíky zjednodušujúcich opatrení, ktoré zahŕňajú návrhy vo viacerých súvisiacich legislatívnych oblastiach, sa týkajú rozsiahleho zjednodušenia v oblasti podávania správ o udržateľnom financovaní, náležitej starostlivosti v oblasti udržateľnosti, taxonómie EÚ, mechanizmu kompenzácie uhlíka na hraniciach a európskych investičných programov.
Tieto návrhy znížia zložitosť požiadaviek EÚ pre všetky podniky, najmä MSP a malé spoločnosti so strednou trhovou kapitalizáciou, zamerajú náš regulačný rámec na najväčšie spoločnosti, pri ktorých je pravdepodobné, že budú mať väčší vplyv na klímu a životné prostredie, a zároveň naďalej umožnia spoločnostiam prístup k udržateľnému financovaniu ich prechodu na čistú energiu.
Ak sa prijmú a vykonajú bez zmien, podľa konzervatívnych odhadov povedú k celkovým úsporám ročných administratívnych nákladov vo výške približne 6,3 miliardy EUR a zmobilizujú dodatočnú verejnú a súkromnú investičnú kapacitu vo výške 50 miliárd EUR na podporu politických priorít.
Sprístupnenie a zefektívnenie vykazovania informácií o udržateľnosti
V dôsledku hlavných zmien v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti (smernica o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov a taxonómia EÚ) sa konkrétne:
- vyjme z rozsahu pôsobnosti smernice o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov približne 80 % spoločností, pričom povinnosť vykazovať tieto informácie sa zameria na najväčšie spoločnosti, v prípade ktorých je pravdepodobnejšie, že budú mať najväčší vplyv na ľudí a životné prostredie,
- zabezpečí, aby požiadavky na vykazovanie informácií o udržateľnosti pre veľké spoločnosti nezaťažovali menšie spoločnosti v ich hodnotových reťazcoch,
- odložia o dva roky (do roku 2028) požiadavky na vykazovanie informácií pre spoločnosti, ktoré v súčasnosti patria do rozsahu pôsobnosti uvedenej smernice a ktoré musia vykazovať informácie od roku 2026 alebo 2027,
- zníži zaťaženie vyplývajúce z povinností vykazovať informácie podľa taxonómie EÚ a obmedzí sa na najväčšie spoločnosti (v zmysle rozsahu pôsobnosti smernice o náležitej starostlivosti podnikov v oblasti udržateľnosti), pričom sa zachová možnosť dobrovoľného vykazovania informácií pre ostatné veľké spoločnosti patriace do budúceho rozsahu pôsobnosti smernice o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov. Očakáva sa, že to malým spoločnostiam prinesie významné úspory nákladov a zároveň sa podnikom, ktoré chcú získať prístup k udržateľnému financovaniu, umožní pokračovať vo vykazovaní,
- zavedie možnosť vykazovať informácie o činnostiach, ktoré sú čiastočne v súlade s taxonómiou EÚ, čím sa podporí postupná environmentálna transformácia činností v priebehu času v súlade s cieľom zvýšiť financovanie transformácie v snahe pomôcť spoločnostiam na ich ceste k udržateľnosti,
- zavedie prahová hodnota finančnej významnosti pre vykazovanie podľa taxonómie a zníži sa používanie vzorov na vykazovanie o približne 70 %,
- zavedie zjednodušenie najkomplexnejších kritérií týkajúcich sa zásady „výrazne nenarušiť“ na prevenciu a kontrolu znečisťovania v súvislosti s používaním a prítomnosťou chemických látok, ktoré sa uplatňujú horizontálne na všetky hospodárske odvetvia v rámci taxonómie EÚ – ako prvý krok pri revízii a zjednodušení všetkých takýchto kritérií týkajúcich sa uvedenej zásady,
- upraví okrem iného hlavný kľúčový ukazovateľ výkonnosti pre banky založený na taxonómii, ktorým je podiel zelených aktív (GAR). Banky budú môcť vylúčiť z menovateľa GAR expozície týkajúce sa podnikov, ktoré nepatria do budúceho rozsahu pôsobnosti smernice o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov (t. j. spoločnosti s menej ako 1 000 zamestnancami a obratom menej ako 50 miliónov EUR).
Zjednodušenie náležitej starostlivosti na podporu zodpovedných obchodných praktík
V dôsledku hlavných zmien v oblasti náležitej starostlivosti v oblasti udržateľnosti sa:
- zjednodušia požiadavky náležitej starostlivosti v oblasti udržateľnosti, aby sa spoločnosti v rozsahu pôsobnosti vyhli zbytočnej zložitosti a nákladom, napr. sústredením požiadaviek systematickej náležitej starostlivosti na priamych obchodných partnerov a znížením frekvencie pravidelných posúdení a monitorovania ich partnerov z každoročných na päťročné, pričom v prípade potreby by sa vykonali ad hoc posúdenia,
- zníži zaťaženie a obmedzia účinky prenosu zaťaženia na MSP a malé spoločnosti so strednou trhovou kapitalizáciou obmedzením množstva informácií, ktoré môžu veľké spoločnosti požadovať ako súčasť mapovania hodnotového reťazca,
- ďalej zvýši harmonizácia požiadaviek náležitej starostlivosti s cieľom zabezpečiť rovnaké podmienky v celej EÚ,
- odstránia podmienky občianskoprávnej zodpovednosti EÚ pri súčasnom zachovaní práva obetí na úplnú náhradu škody spôsobenej nedodržaním predpisov a ochrane spoločností pred nadmernou kompenzáciou v rámci režimov občianskoprávnej zodpovednosti členských štátov a
- spoločnostiam sa poskytne viac času na to, aby sa pripravili na plnenie nových požiadaviek, a to odložením uplatňovania požiadaviek náležitej starostlivosti v oblasti udržateľnosti pre najväčšie spoločnosti o jeden rok (do 26. júla 2028) a skorším prijatím usmernení o jeden rok (do júla 2026).
Zjednodušenie mechanizmu kompenzácie uhlíka na hraniciach (CBAM) v záujme spravodlivejšieho obchodu
V dôsledku hlavných zmien CBAM sa:
oslobodia malí dovozcovia od povinností v rámci CBAM, prevažne MSP a jednotlivci. Ide o dovozcov, ktorí dovážajú malé množstvá tovaru CBAM, ktoré predstavujú veľmi malé objemy viazaných emisií vstupujúcich do Únie z tretích krajín. Táto zmena bude pozostávať zo zavedenia novej kumulatívnej ročnej prahovej hodnoty CBAM vo výške 50 ton na dovozcu, čím sa zrušia povinnosti vyplývajúce z CBAM pre približne 182 000 alebo 90 % dovozcov, najmä MSP, pričom stále sa zachytí viac ako 99 % emisií v rozsahu pôsobnosti,
- zjednodušia pravidlá pre spoločnosti, ktoré zostávajú v rozsahu pôsobnosti CBAM: v oblasti schvaľovania vyhlásení CBAM, ako aj pravidlá týkajúce sa povinností v rámci CBAM vrátane výpočtu viazaných emisií a požiadaviek na vykazovanie informácií,
- zvýši účinnosť CBAM v dlhodobom horizonte posilnením pravidiel s cieľom zabrániť ich obchádzaniu a zneužívaniu.
- Toto zjednodušenie predchádza budúcemu rozšíreniu CBAM na ďalšie sektory v rámci ETS, tovar v ďalšom článku distribučného reťazca, po ktorom bude nasledovať nový legislatívny návrh týkajúci sa rozšírenia rozsahu pôsobnosti CBAM na začiatku roka 2026.
Uvoľnenie investičných príležitostí
Komisia tiež navrhuje sériu zmien s cieľom zjednodušiť a optimalizovať niekoľko investičných programov vrátane Programu InvestEU, EFSI a starších finančných nástrojov.
Program InvestEU, ktorý je najväčším nástrojom EÚ na rozdelenie rizika na podporu prioritných investícií v Únii, zohráva kľúčovú úlohu pri riešení finančných prekážok a stimulovaní investícií potrebných pre konkurencieschopnosť, výskum a inovácie, dekarbonizáciu, environmentálnu udržateľnosť a zručnosti. V súčasnosti takmer 45 % jeho operácií podporuje ciele v oblasti klímy.
Navrhovanými zmenami sa:
- zvyšuje investičná kapacitu EÚ využitím výnosov z minulých investícií, ako aj optimalizáciou využívania finančných prostriedkov, ktoré sú stále k dispozícii v rámci starších nástrojov, čo umožňuje sprístupniť viac finančných prostriedkov pre podniky. Očakáva sa, že sa tým zmobilizuje približne 50 miliárd EUR vo forme ďalších verejných a súkromných investícií. Zvýšená kapacita Programu InvestEU sa využije najmä na financovanie väčšieho počtu inovačných činností na podporu prioritných politík, ako je kompas konkurencieschopnosti a Dohoda o čistom priemysle,
- členským štátom uľahčí prispievať do programu a podporovať ich vlastné podniky a mobilizovať súkromné investície,
- zjednodušia administratívne požiadavky pre našich implementujúcich partnerov, finančných sprostredkovateľov a konečných prijímateľov, najmä MSP. Očakáva sa, že navrhované zjednodušujúce opatrenia prinesú úspory nákladov vo výške 350 miliónov EUR.
Ďalšie kroky
Legislatívne návrhy sa teraz predložia Európskemu parlamentu a Rade na posúdenie a prijatie. Zmeny smernice o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov, smernice o náležitej starostlivosti podnikov v oblasti udržateľnosti a CBAM nadobudnú účinnosť, keď spoluzákonodarcovia dosiahnu dohodu o návrhoch a zmeny budú uverejnené v Úradnom vestníku EÚ. V súlade s oznámením o zjednodušení a vykonávaní uverejneným 11. januára 2024 Komisia vyzýva spoluzákonodarcov, aby sa tomuto komplexnému balíku zjednodušujúcich opatrení venovali prioritne, a to najmä návrhu, ktorým sa odkladajú určité požiadavky na zverejňovanie informácií podľa smernice o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov a lehota na transpozíciu podľa smernice o náležitej starostlivosti podnikov v oblasti udržateľnosti, keďže ich cieľom je riešiť kľúčové obavy, ktoré vyjadrili zainteresované strany.
Návrh delegovaného aktu, ktorým sa menia súčasné delegované akty v rámci nariadenia o taxonómii, sa prijme po spätnej väzbe od verejnosti a začne sa uplatňovať po skončení lehoty na kontrolu v Európskom parlamente a Rade.